ZZP bedrijf verkopen? Verzilver je passie
Als ZZP’er zijn er uiteenlopende redenen waarom je zou willen stoppen met je bedrijf. Tijd om te gaan genieten van je pensioen, je hebt het grote lot gewonnen of een aanbieding you can’t refuse op zak. Allen goede motieven om je geesteskindje aan iemand anders over te laten.
Sommige zelfstandigen denken soms (ten onrechte) dat dan definitief het doek valt en dat je bedrijf – waar je al je bloed, zweet, tranen en vooral ook geld en tijd in hebt geïnvesteerd – niet overgenomen kan worden. Het tegendeel is waar: er zijn voldoende opties om jouw harde werk te gelde te maken!
Jouw bloemenwinkel, snoepkraam, massagesalon, of kapperszaak is een vaste waarde in de buurt. Precies daarom is het voor andere ondernemers, groot of klein, zo interessant om een lopende zaak over te nemen.
Overname ZZP bedrijf en rechtsvorm
Een eenmanszaak is de eenvoudigste, maar voor heel wat mensen ook de mooiste vorm om te ondernemen. Uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat de meeste ZZP’ers kiezen voor een eenmanszaak om hun passie uit te oefenen. Eenmanszaken hebben geen rechtspersoonlijkheid: jij bent je eigen bedrijf en er is geen onderscheid tussen privé en zakelijk.
Langs de notaris of niet?
ZZP’ers kunnen hun activiteiten echter ook ontplooien onder andere rechtsvormen zoals een besloten vennootschap, vennootschap onder firma of maatschap. De gekozen rechtsvorm heeft een belangrijke invloed op de overname van je ZZP-bedrijf. Gaat het bijvoorbeeld om een BV dan zal je langs de notaris moeten om de overdracht van de aandelen te regelen.
Eenmanszaken niet overdraagbaar?
De grote misvatting is dat ZZP-bedrijven in de vorm van eenmanszaken niet overdraagbaar zijn, precies door het uitgesproken persoonlijk karakter. De kunde en kennis zit in jouw hoofd en dat kan je niet verkopen, toch? Niet waar. De vruchten van jouw noeste arbeid, en de hulpbronnen die je daarvoor ingezet hebt, zijn vaak wel overdraagbaar en hier wordt het pas echt interessant als ZZP’er.
Maak je ZZP bedrijf verkoopbaar
Als ZZP’er heb je natuurlijk een neusje voor zaken doen – je hebt specifieke talenten en gaven waar anderen alleen maar jaloers op kunnen zijn. Het zou natuurlijk geweldig zijn als je dit als beginnend ondernemer gewoon zou kunnen kopen in één kant-en-klaar pakket. Zo simpel is het niet en dat is precies de reden waarom het als ZZP’er precies heel aantrekkelijk kan zijn om jouw bedrijf te verkopen. Potentiële ondernemers zijn namelijk vooral geïnteresseerd in de resultaten van jouw inzet en de middelen waarmee je die successen geboekt hebt.
Op die manier kunnen kopers profiteren van de reputatie, het klantenbestand en daarmee de goodwill waar jij jarenlang voor gezwoegd hebt. En aan die activa hangt uiteraard een prijskaartje.
Inventariseer je belangrijkste (immateriële) activa
Wanneer je beslist om je ZZP-bedrijf te verkopen, komt het erop aan om de belangrijkste activa tastbaar te maken. Het gaat uiteraard niet alleen om materiële activa zoals je voorraad, gereedschappen en inboedel, maar ook om de immateriële activa zoals je ervaring, je know how en je reputatie.
De inventarisatie van deze assets kan worden opgenomen in een verkoopmemorandum. Denk aan klantenbestanden, klanttevredenheidsonderzoeken, afschrijvingstabellen van je materiële activa, verkoopomzetten door de jaren heen, enzovoort. Transparantie is hier de sleutel tot succes. Een goede denkoefening is om jezelf te verplaatsen in de schoenen van de koper: wat zou jij willen weten als je in haar of zijn schoenen staat?
Geheimhoudingsbeding
Omdat je al je keukengeheimen niet zomaar wil delen, doe je er goed aan om vooraf een overeenkomst tot geheimhouding te ondertekenen met een serieuze kandidaat. Je wil natuurlijk niet dat een potentiële koper op het laatste moment toch nog afblaast en aan de haal gaat met jouw intellectuele inspanningen. Met een geheimhoudingsbeding in het verkoopmemorandum heb je altijd een stok achter de deur.
Geef de koper een zetje in de rug
De overname van jouw ZZP-bedrijf is meer dan een koel zakelijk gegeven: je verkoopt tenslotte je levenswerk. Ook jij wil natuurlijk dat het je opvolger voor de wind gaat. Om potentiële kopers over de streep te trekken, zal het er vooral op aankomen om hen wegwijs te maken in jouw bedrijf. Er bestaan grofweg twee manieren om dit te bewerkstelligen.
- Samenwerkingsverband: in de aanloop naar de definitieve overdracht kan je een samenwerkingsverband aangaan met de nieuwe eigenaar. Op die manier kan deze laatste zich vlot inwerken en alvast je klanten leren kennen. Deze manier van overname heeft bovendien ook nog eens fiscale voordelen.
- Standard operating procedures (SOP’s): ga je voor een directe verkoop dan is het belangrijk om je opvolger een gedetailleerde ‘handleiding’ te bezorgen over je bedrijfsvoering. Schrijf alle mogelijke bedrijfsprocessen en instructies uit in zogenaamde Standard Operating Procedures, zodat de nieuwe eigenaar meteen uit de startblokken kan schieten!
OvernameAdvies: ZZP bedrijf verkopen doe je het beste zelf
Niemand kent het reilen en zeilen van jouw bedrijf beter. Net zoals jij jarenlang de beste verkoper was van je producten of diensten, zou je goed kunnen overwegen of je niet ook de verkoper van je eigen zaak zou kunnen zijn. Geen idee waar te beginnen? Volg het overzichtelijke stappenplan. Begin bij stap 1, en werk je geleidelijk door de in totaal vijf stappen. Wellicht kom je op het pad enkele fiscale en juridische hete hangijzers tegen, daar kun je dan gericht advies voor inwinnen bij een van de overnameadviseurs aangesloten bij ons platform. Op die manier sta jij als ZZP’er in de best mogelijke positie om je bedrijf te verkopen.