Zoekopdracht plaatsen
Heb je een specifiek zoekprofiel en zoek je naar een of meerdere overname kandidaten? OvernameAdvies neemt ook actieve zoekopdrachten aan, waarbij we de markt in kaart brengen en de beste partijen aan jou voorstellen. In de praktijk zien we dat deze dienstverlening vooral interessant is voor bedrijven die snel(ler) willen groeien en een actieve buy & build strategie volgen.
Buy & build strategie
Ondernemers zijn gericht op groei. Veel ondernemers groeien vooral organisch door ieder jaar verder te bouwen aan hun bestaande business: een prima strategie. Er zijn ook ondernemers die versneld willen groeien en in veel gevallen gebeurt dit vervolgens middels acquisities: groei door overname.
Buy and build is de strategie van ondernemers die van deze groeiwijze hun business model hebben gemaakt: ze zijn vaak actief binnen een branche waarin nog veel "mom and pop shops" actief zijn en waarin consolidatie schaalvoordelen zou opleveren. Deze ondernemers kopen bedrijf(je) na bedrijf(je) en bouwen zo (bijna altijd samen met een investeerder en een bank) een dominante marktspeler op. Een interessante strategie die ook wel eens wat spottend 'kralen rijgen' worden genoemd.
De afgelopen jaren hebben wij succesvol diverse zoekopdrachten uitgevoerd voor ondernemers die een buy & build strategie uitvoeren. In veel gevallen begeleiden wij vervolgens dan ook het aankoopproces, maar dat is niet vereist: we kunnen ook enkel afspraken maken over een zoekopdracht. Dat zou er dan als volgt uit zien:
Vaststellen van de zoekopdracht voor bedrijfsaankoop
De eerste stap is dat er duidelijk in kaart wordt gebracht wat er exact wordt gezocht en waar. Dat klinkt voor de hand liggend, maar de praktijk leert dat veel ondernemers nog een aantal slagen moeten maken voordat ze hun zoekprofiel scherp genoeg hebben, zodat adviseurs hier ook echt mee aan de slag kunnen. Deze oefening blijkt voor veel ondernemers zelf ook een verademing: het helpt ze zelf ook in de verdere aanscherping van hun business plan. Uiteraard spelen wij hier graag een rol in.
Elementen waar je aan moet denken zijn:
- Type bedrijf
- Branche
- Regio
- Omvang
- Winstgevendheid
- Synergiepotentieel
- Groeicijfers
- Mate van concurrentie
Een belangrijk onderdeel van de zoekopdracht is ook het budget van de koper: over welke funding heeft men (potentieel) de beschikking en hoe wordt dit optimaal ingezet?
Marktonderzoek naar overnamekandidaten
Vervolgens start de fase waarin wij de markt in kaart gaan brengen. Dit is een intensieve klus waar, afhankelijk van het vastgestelde zoekprofiel, al snel een week of wat over heen gaat voordat we de eerste kandidaten kunnen presenteren. Hier zit veel desktop research bij, maar uiteraard gaan we ook actief de boer voor je op en zetten we ons netwerk in om zoveel mogelijk kandidaten in kaart te hebben voor een eerste presentatie.
In de eerste fase zullen we de meeste energie in dit onderzoek stoppen, en vervolgens gedurende de hele opdracht goed bijhouden: er kunnen namelijk nieuwe partijen in kaart worden gebracht en die willen we dan uiteraard wel in beeld hebben!
Selectie van overnamekandidaten
In veel gevallen zullen we op anonieme basis al een lijntje hebben uitgegooid naar de potentiële overnamekandidaten: op die manier kunnen we alleen de beste leads presenteren met de eerste informatie omtrent omzet en de interesse tot verkoop. Dit zal niet altijd wenselijk zijn, in dat geval presenteren we eerst de volledige lijst aan jou en besluiten we vervolgens samen wie er worden benaderd.
Deze fase sluiten we samen af met een zogenaamde shortlist van geschikte partijen.
Nu start een belangrijke fase waarin de rol van de overnameadviseur niet snel onderschat kan worden: de kandidaten moeten worden benaderd en er moet een opening worden gecreëerd om te praten over de eventuele opties die een bedrijfsovername zouden kunnen bieden. De onafhankelijkheid en de ervaring van de overnameadviseur moet deze partijen het vertrouwen geven om samen een eerste stap te zetten in een spannend proces. Dit menselijke aspect kan tot een succesvol traject leiden, maar de deur kan ook vroegtijdig dichtvallen wanneer hier niet zorgvuldig te werk wordt gegaan.
Wij zullen na het eerste contact en met de eerste gegevens deze potentiële overnamekandidaten als warme leads aandragen bij jou.
Afhankelijk van de afspraken die we hebben gemaakt begeleiden wij vervolgens het verdere aankooptraject (inclusief due diligence en transactiedocumentatie), of neem je na een goede en persoonlijke introductie de lead van ons over. In veel gevallen zien we dat ook de overnamekandidaten het prettig vinden als wij (het eerste contact en een bekend gezocht) betrokken blijven als expert waar ze op terug kunnen vallen. Zolang dit kan zonder enige vorm van belangenverstrengeling, zullen we deze rol graag vervullen.