Fysieke winkel verkopen
Ongeacht wat voor winkel je als ondernemer hebt, er kan altijd een moment komen dat je deze wilt gaan verkopen. Voor veel mensen is een winkel waar ze vaak decennialang aan gewerkt hebben hun grote trots. Logisch dus, dat je de beslissing om deze te verkopen niet van de ene op de andere dag even maakt. Om wat voor reden dan ook kan het toch zomaar zijn dat het moment daar is. Bijvoorbeeld omdat je iets anders wil gaan doen, van locatie gaat veranderen of het tijd wordt om van je welverdiende pensioen te gaan genieten.
De beslissing maken om een ‘stenen winkel’ te verkopen is een ding, maar eigenlijk begint het dan pas. Want het verkopen van een winkel kan een lang en aardig heftig proces zijn. Daar komt bij dat je als ondernemer vaak met veel dingen te maken zult gaan krijgen die nieuw zijn. De meeste mensen zullen dit namelijk nog nooit eerder gedaan hebben en afhankelijk van wat voor soort zaak je hebt en om welke reden je wil gaan verkopen is elke verkoop anders.
Het gaat dus wel iets verder dan bedenken wat je voor jouw winkel wil hebben en een geschikte koper vinden. Er zijn allerlei zaken die al dan niet overgedragen zullen moeten worden waaronder eventueel personeel, maar ook moet je nadenken over dingen als bepaalde overeenkomsten die nog doorlopen. Het goede nieuws is dat je als kleine ondernemer veel informatie zelf kunt vinden. We gaan hier kijken naar wat de belangrijkste stappen zijn en of het handig is om al dan niet een adviseur in de arm te nemen.
De belangrijkste stappen
Als eerste zul je met een goed exit plan op de proppen moeten komen. Hierin staat onder andere waarom de winkel verkocht wordt en wat de doelstelling is van de verkoop. In het exit plan kun je ook andere punten vast laten leggen die voor jou belangrijk zijn, wanneer je bijvoorbeeld wil dat de winkel niet van naam veranderd of wanneer je zelf na de verkoop nog op een bepaalde manier een rol wil spelen. Door een goed en uitgebreid exit plan te maken voorkomen je dus gelijk verwarring over zaken in de rest van het proces.
Na het maken van een goed plan is het tijd om de waarde te bepalen. Dit is allesbehalve makkelijk. Er zijn namelijk veel onderdelen die bepalen hoeveel een winkel echt waard is, die allemaal moeten worden meegenomen.
Er zijn globaal twee methodes, een waarbij gekeken wordt naar het verleden en een waarbij de toekomst perspectieven een grotere rol spelen.
Verleden gebaseerde rekenmethodes kijken naar de omzet van de winkel in kwestie en laten hier dan een zogenaamde multiples op los. Deze vuistregels kunnen enige leidraad geven voor jezelf, maar de kans is klein dat serieuze kopers er veel waarde aan zullen hechten wat de uitkomsten van dit soort rekensommetjes zijn.
Iedereen is wel bekend met gezegde in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Dat gaat zeker ook op voor het verkopen van een winkel. Kopers zijn vooral benieuwd naar wat mogelijk zou zijn wanneer zij aan het roer staan. Neem ook in ogenschouw dat factoren die buiten de invloedssfeer liggen van de onderneming een grote impact kunnen hebben de winstgevendheid. Sowieso is er al jaren voor de meeste branches een dalende trend, aangezien meer en meer zich beweegt naar online. Voor sommige winkels kunnen overheidsbesluiten een grote impact hebben. Risico’s en kansen zullen door de koper meegenomen worden in het vaststellen van de prijs die de winkel voor hem of haar waard is.
Een betere methode is de DCF berekening. Deze houdt namelijk ook enige rekening met de toekomstige vrije kasstromen. Om die reden prefereren kopers deze over het algemeen boven andere historische benaderingen.
De cijfers zijn cruciaal, maar koude kille cijfers op zichzelf zijn niet voldoende. Tevens belangrijk is het verhaal van de onderneming. Ook dit dient meegenomen te worden in het verkoopmemorandum. Er kan afgezien worden van DCF, geen enkele waardebepaling berekenen methode is heilig, maar daarbij dient dan wel solide argumentatie aangevoerd te worden waarom een andere benadering meer passend en realistisch is.
Er zijn bepaalde factoren die van aanzienlijk belang zijn voor de waarde die niet makkelijk aan te passen zijn op korte of medium lange termijn. Denk aan het pand, de locatie van de winkel, de rechtsvorm, het type product of dienstverlening. Deze aspecten kunnen aangepast (lees verbeterd) worden indien men op tijd begint met voorbereiden. Wil zeggen start niet met de voorbereidingen enkele weken voor de verkoopdatum die je in gedachten heb. Een ideale aanlooptijd voor de verkoop van een winkel is zo 3 jaar tot maximaal 5 jaar.
Andere zaken zijn wel redelijk makkelijk te verbeteren op korte termijn om de winkel een aantrekkelijker overname object te maken. Het zal je niet ontgaan zijn dat we meer en meer zaken online doen. Voor bepaalde winkels kan het van toegevoegde waarde zijn om er een mooie website en een actieve sociale media accounts bij aan te kunnen bieden. Toegegeven een flitsende website voor een lokale bakker is wat onzinnig, maar wellicht een Instagram account waarbij mensen een kijkje kunnen nemen achter de schermen waarbij getoond wordt hoe vers de broodwaren worden vervaardigd en hoeveel liefde, tijd en aandacht daarin zit, kan een asset blijken te zijn die de bakkerszaak onderscheidt van andere bakkers.
Als het eenmaal gelukt is om de waarde vast te stellen, is het zaak om de winkel klaar te maken voor verkoop. Dit wil zeggen dat ervoor gezorgd moet worden dat alles in de winkel vlot loopt en zoveel mogelijk zonder inbreng van de oprichter optimaal functioneert. Hiermee wordt het voor potentiële kopers tevens automatisch een aantrekkelijker doelwit.
De logische volgende stap is het zoeken van kopers. Er dient daarvoor ook een document te worden opgesteld met daarin vertrouwelijke informatie zoals over de financiën, markt en de winkel zelf. Uiteraard is deze alleen bedoeld voor geïnteresseerden en mag dit nooit worden doorgespeeld aan derden om wat voor reden dan ook.
Nadat dit gebeurd is zullen er normaal gesproken partijen komen die interesse gaan tonen. De volgende stap daarna is het starten van de onderhandelingen. Wanneer je begint met onderhandelingen is het fijn een aantal dingen alvast bepaald te hebben. Zoals het absolute minimale bedrag wat je bijvoorbeeld wil ontvangen. Je hebt ook de plicht om de geïnteresseerde koper op de hoogte te brengen van alle belangrijke informatie betreffende de winkel en het personeel als je dat in dienst hebt. Kom je er samen uit, dan sluit je eerst een intentieovereenkomst waarna de koper de tijd krijgt om onderzoek te doen. Mocht dit geen verdere problemen opleveren, dan is de laatste stap het opstellen van een koopovereenkomst. Hierin komen alle afspraken te staan die tijdens de onderhandelingen zijn gemaakt. Denk o.a. aan het de huur of verkoop van het pand en evt. regelingen omtrent bestaand personeel. Maar ook bijvoorbeeld indien je de wens hebt dat de naam van de winkel niet aangepast mag worden.
Je wil hier niet te licht over denken. Alles zoveel mogelijk vastleggen, en geen ruimte voor twijfel of interpretatie overlaten. Goede duidelijke afspraken maken en vastleggen, voorkomt latere zakelijke, juridische en zelfs persoonlijke conflicten. Met het ondertekenen van de koopovereenkomst wordt de verkoop vervolgens definitief.
Soorten stenen winkels die wij geregeld ondersteunen
In principe kunnen onze adviezen en tools van dienst zijn voor alle soorten ZZP en MKB winkels die je maar kunt bedenken: van pizzeria’s tot aan juweliers. Alle soorten winkels en speciaalzaken in de branche detailhandel. Heb je toch twijfels of jouw uitzonderlijke winkel echt maatwerk van A tot en met Z vereist, neem dan vrijblijvend contact op.
OvernameAdvies: winkeliers kunnen het prima zelf
Alles bij elkaar komt er dus aardig wat kijken bij de verkoop van een winkel. Maar kun je dit als kleine ondernemer zelf regelen? Dat ligt natuurlijk deels aan de specifieke situatie. Het voordeel van het gebruik maken van OvernameAdvies is dat je enorm veel gratis informatie kunt verzamelen. Dit kan via onder andere de kennisbank en de gratis overname-apps. Nog makkelijker is het dat je voor bepaalde onderdelen in het proces wel betaalde assistentie kunt aanvragen van OvernameAdvies als je dit nodig acht. Zo kun je dus deels zelf kijken hoe ver je komt. Kies je er wel voor om het hele proces door een adviseur te laten begeleiden, dan kost dat dus vaak onnodig meer dan zou hoeven.
Als doorgewinterde winkelier zijnde heb je als voordeel dat je weet hoe je moet verkopen. Een vaardigheid die niet velen gegeven is. Het verkopen van een winkel komt echter iets meer bij kijken dan bij bijvoorbeeld een damesschoen. Het verschil met de verkoop die je gewend bent als winkelier is dat geschikte kopers jou niet vanzelf weten te vinden en even binnen komen lopen om te kijken. En natuurlijk dat de hoeveelheid potentiële kopers beduidend kleiner is. Om die reden wil je zoveel mogelijk serieuze geschikte kopers bereiken. Daar kun je zelf al mee beginnen met onze kosteloze invite tool. Mocht dat niet afdoende blijken of je wil zeker zijn dat je het onderste uit de kan haalt dan kun je het silver plan overwegen waarbij je onze rolodex kunt raadplegen of je kunt het hele proces simpelweg aan ons uitbesteden.
Erg belangrijk is, en dit kun jijzelf het beste doen, is het beargumenteren waarom jouw winkel de vraagprijs meer dan waard is. Een goede overnameadviseur kan zich ook wel inleven in de winkel en een goed verhaal doen, maar als winkel eigenaar, met letterlijk ‘hart voor zaak’, kun je dit vermoedelijk overtuigender en het komt ook meer authentiek over op de koper in spe. Voor meer simpele administratieve taken en beslissingen kun je onze 15 kosteloze en vrijblijvende apps raadplegen op maat ontwikkeld voor de specifieke onderdelen die komen kijken bij een overname. Mochten er fiscale of juridische dossiers zijn waar je je tanden op stuk bijt dan kun je hier altijd gericht maatwerk assistentie voor verzoeken. Zodoende, is met de introductie van het OvernameAdvies platform het toegankelijk geworden voor alle Nederlandse winkeliers om zoveel mogelijk zelf en dus zo voordelig mogelijk de eigen winkel te verkopen.