Kan je ook een website verkopen?
Dat een winkel, bedrijf of webshop verkocht kan worden is bij de meeste mensen wel bekend. In al deze voorbeelden is er immers een duidelijke waarde vast te stellen: er worden producten of diensten ingekocht en verkocht en er wordt al dan niet winst gemaakt. Wat minder bekend is, is dat ook een website verkocht kan worden. Omdat het hier niet direct over de verkoop van goederen of diensten gaat, ligt het voor veel mensen minder voor de hand. Of jouw website een goede kans maakt om verkocht te worden, hangt van een aantal verschillende factoren af.
Waarom je website verkopen?
Een website wordt niet vanzelf succesvol. Waarschijnlijk heb je er jarenlang bloed, zweet en tranen in gestopt en heb je zo een mooi resultaat weten te bereiken met een grote (terugkerende) groep bezoekers. Toch zijn veel websites geen langer leven beschoren dan een jaar of tien. Vaak is dat zo, omdat je als eigenaar andere interesses hebt ontwikkeld of omdat je er simpelweg niet meer de tijd of energie voor hebt. Stoppen is dan een mogelijkheid, maar dat voelt misschien wel als een roemloos einde van de jarenlange tomeloze inzet om de website succesvol te maken. Dit terwijl veel website eigenaren zich niet realiseren dat een verkoop van de website ook tot de mogelijkheden behoort.
Het te koop zetten van de website heeft meerdere voordelen:
- Je werk wordt voortgezet: jij stopt, maar iemand neemt je website over. Zo blijft de website voortbestaan.
- Je website kan een nieuwe impuls krijgen: de koper heeft plannen, nieuwe ideeën en een doel met de website voor ogen. Daardoor kan de website, na de verkoop, een impuls krijgen en naar nieuwe hoogtes groeien. Hoewel jij daar dan niet meer van mee profiteert, is het wellicht fijn om jouw website door te zien groeien.
- Het levert geld op: waar stoppen je niks oplevert, behalve vrijgekomen tijd, levert een verkoop van de website natuurlijk een bedrag op. En afhankelijk van een aantal eigenschappen kan dat bedrag misschien wel hoger zijn dan je denkt.
Of de website verkoopbaar is, hangt ook van meerdere factoren af. De authenticiteit en de kwaliteit van de content zijn belangrijk, de website autoriteit en specifiekheid binnen een niche (hoe specifieker, hoe beter) en de zichtbaarheid/vindbaarheid (SEO) in de zoekmachines. Als de combinatie van deze factoren leidt tot een groot aantal bezoekers, dan is de kans groot dat de website goed te verkopen is.
Aan welke voorwaarden moet een website voldoen als je die wilt verkopen?
Natuurlijk is niet elke website goed verkoopbaar. Bij een webshop verkopen wordt met name gekeken naar de omzet en de historie daarvan. Bij een website gaat het om andere eigenschappen. Houd de volgende voorwaarden aan om te bepalen of er een goede verkoopkans voor jouw website is:
- Je website heeft een minimum aantal maandelijkse bezoekers van 10.000.
- Die bezoekers moeten voornamelijk vanuit de organische zoekresultaten (SEO), via inkomende links en/of als direct verkeer binnen komen. Dus niet ingekocht via betaalde advertenties (Google Ads) bijvoorbeeld. Of betaalde links die jaarlijks verlengd dienen te worden (sowieso tegen de Google richtlijnen).
- Je website is gericht op een duidelijke en specifieke doelgroep.
- De content op je website is uniek en kwalitatief hoogstaand.
- Hoge scores v.w.b. overige statistieken waar SEO professionals aandacht aan besteden, met name dan Moz Domain Authority, Moz Page Authority, Majestic Trust- en Citation Flow, Ahrefs Domain Rating, SEMrush totaal aantal organisch zoekverkeer, om er een aantal te noemen.
Hoe bepaal je de waarde van een website?
Anders dan bij een webshop is er geen vuistregel die de waarde van de website bepaalt. Wat de website waard is, hangt grotendeels af van wat de markt er voor wil betalen. En dat hangt weer af van bijvoorbeeld de niche waar jouw website zich op richt. Afhankelijk van de plannen van de koper binnen die niche en de mate waarin jouw website de koper gaat helpen om zijn doelen (sneller) te behalen, zijn voor een groot deel van invloed op de prijs die ervoor betaald wordt. Daarnaast heb je ook als verkoper een belangrijke rol in het bepalen van de prijs: voor welk bedrag ben je bereid afscheid van je website te nemen? De experts van OvernameAdvies kunnen je goed op weg helpen om de verkoopkansen- en de waarde van je website te bepalen.