Een webshop verkopen
Ben je het zat om de dagelijkse gang van zaken van je webshop te runnen? Heb je een nieuwe uitdaging gevonden en wil je stoppen met je webshop? Of wil je gewoon profiteren van het succes van al het harde werk en je webshop op z’n hoogtepunt verkopen? Zorg dan dat je weet waar je aan begint.
Een webshop verkopen kan lucratief zijn, maar er komt wel wat bij kijken. En mocht je nog twijfelen of het de moeite loont: als je het goed doet kun je 5 tot 6 keer de jaarlijkse winst ontvangen. In dit artikel vertellen we je precies hoe je jouw webshop kunt verkopen en er een zo hoog mogelijke prijs voor kunt krijgen.
Waarom het interessant is om je webshop te verkopen
Potentiële kopers van webshops zijn op zoek naar bestaande successen: webshops die goed draaien, een gevestigde positie hebben, een interessante marge draaien en voldoende groeimogelijkheden hebben. Als jouw webshop daaraan voldoet, dan is de kans groot dat er best wat potentiële kopers te vinden zijn. Tegelijkertijd vraag je jezelf wellicht af of je de webshop wel moet verkopen als je aan al die voorwaarden voldoet. Je verdient er immers geld aan.
Toch komt er wellicht een moment dat een verkoop interessant is. Als oprichter van de webshop heb je visie en een binding met je eigen bedrijf. Je bent er vanaf het begin af aan mee bezig geweest en vele uren arbeid en kapitaal in het succes gestopt. Toch blijkt uit onderzoek dat een oprichter minder kans dan een koper heeft om zijn webshop na 5 jaar nog succesvol te runnen. Wellicht omdat de koper op een andere, vernieuwende manier de groei van de webshop kan aanjagen, of omdat de koper simpelweg veel ervaring heeft met het kopen- en laten groeien van webshops. Wat de reden ook is, de koper heeft vanwege het uitzicht op dit succes een aanzienlijke investering over voor jouw webshop. En de prijs die door de koper wordt betaald, wordt niet alleen bepaald aan de hand van de huidige omzet, maar ook aan de hand van wat er in de toekomst nog behaald kan worden. Niet elke webshop is daarom geschikt voor een verkoop.
Wanneer kan je jouw webshop verkopen?
Een webshop moet in de basis voldoende tekenen van gezondheid vertonen, voor je deze kan verkopen. De leeftijd van de webshop speelt daarin mee, maar ook de financiële resultaten zijn natuurlijk belangrijk. Daarnaast zal een koper geïnteresseerd zijn in het groeipotentieel van de winkel. Zijn er onbenutte kansen bijv. op het vlak van de onderliggende technologie van webshop (het CMS), functionaliteiten (denk aan live-chat support bijv.) of voorwaarden (verzending en retourneerbeleid), of andere toevoegingen (een app).
Kent de webshop een sterke positie in de markt die niet zo 1-2-3 te kopieëren is? De Harvard Business School professor Michael Porter definieert drie vormen van competitive advantage.
Enerzijds cost leadership, is jouw webwinkel de goedkoopste aanbieder in de markt? Denk aan een partij als Action.
Anderzijds, producten met unieke (meer hoogwaardige) eigenschappen en/of uitmuntende service. Waarvoor klanten dan bereid zijn meer te betalen. Denk aan een Apple, of een Coolblue.
Ten slotte, focus en specialisme. Denk aan een 123inkt.nl. Evt. kan focus gecombineerd worden met een van de andere eerder genoemde vormen van concurrentievoordeel. Kopers zijn op zoek naar een webwinkel met een sterke en duidelijk gedefinieerde positie in de markt. Niet een dertien in een dozijn webshop.
Ditzelfde gaat op voor de marketing en sales strategie. Komt al het verkeer momenteel via betaalde kanalen zoals Google en Facebook Ads binnen? Dan is dat minder interessant dan wanneer de webwinkel vooral onbetaald organisch (SEO) of doorverwijs of e-mailnieuwsbrief bezoek binnenhaalt.
Immers, iedere concurrent met diepe zakken kan in principe dit verkeer ‘overnemen’ door meer te bieden op de betreffende zoektermen. Dit is dus geen duurzame competitive advantage. Wanneer je een gevestigde webshop hebt, met een (terugkerende) klantenkring en gezonde resultaten behaalt, dan is de webshop rijp voor een potentiële verkoop.
Neem liefst de tijd voor het webshop verkopen
Dat haastige spoed zelden goed is, geldt ook de verkoop van je webshop. Je haalt er het meeste uit, wanneer je de tijd hebt om de shop ‘verkoopklaar’ te maken. Zo kan je de resultaten zo optimaal mogelijk maken, de financiën opschonen en meer tijd aan een prospectus besteden. Dat komt de verkoopprijs allemaal ten goede. Toch is het niet iedereen gegeven om die tijd te nemen en is er soms nu eenmaal haast geboden bij een verkoop. De tips die we geven zijn van toepassing voor zowel een snelle verkoop, als een verkoop waarvoor je langer de tijd hebt.
Zorg voor complete webshop verkoop documentatie
Wanneer je met de verkoop van je webshop aan de gang gaat, zal één van de eerste stappen het maken van een memorandum zijn. Het verkoopmemorandum is een soort brochure die jouw webshop in de schijnwerpers zet voor potentiële kopers. Je kan een simpel verkoopmemorandum zo in elkaar zetten, maar hoe meer tijd je eraan besteed, hoe beter deze wordt. Naast het verkoopmemorandum is er meer essentiële documentatie waar je zorg voor moet dragen. Zo zal er een uitgebreid overdrachtsdocument moeten komen, waarmee de koper de webshop kan gaan runnen. Ook alle financiële verslagen die ten grondslag liggen aan de resultaten zullen aanwezig- en op orde moeten zijn.
Maak een pro forma resultatenrekening
Met de financiële verslagen die je overhandigd, weet de koper hoe de webshop nu presteert. Maar, de koper is evengoed geïnteresseerd in wat de webshop in de toekomst gaat presteren. Stel daarom zelf, of met een boekhouder, een pro forma resultatenrekening op. Hierbij prognotiseer je de toekomstige financiële resultaten van de webshop. Deze mag rooskleurig zijn, maar moet te allen tijde realistisch blijven. Vergeet ook niet je eigen beloning (je salaris) mee te nemen in de pro forma resultaten.
Bepaal de structuur van de webshop verkoop
Wanneer je een succesvolle webshop runt heb je waarschijnlijk een onderneming. Wanneer je bedrijfsvorm een eenmanszaak of een VOF is, dan neemt de koper de webshop altijd over middels een zogeheten activatransactie. Daarbij wordt alleen de webshop verkocht, maar blijft het bedrijf van jou. Een activatransactie is ook mogelijk wanneer je een B.V. hebt, maar je kunt dan ook kiezen voor een aandelentransactie. Daarbij verkoop je de gehele B.V., inclusief de webshop. Bepaal aan de hand van je wensen en fiscale gevolgen wat voor jou het beste is.
Zorg voor voldoende potentiële kopers
Het verkopen van je webshop kan overweldigend zijn. Je wilt niet met het gevoel achterblijven dat je er meer uit had kunnen halen. Een groter aantal potentiële kopers vergroot de kans op een riant bod. En om die kopers te bereiken zul je goed zichtbaar moeten zijn op één of meerdere verkoopplatformen. De mate van interesse van de potentiële kopers zal vervolgens in grote mate afhangen van de kwaliteit van het algehele aanbod, inclusief verkoopmemorandum en financiële prestaties. Veel kan je daarbij zelf doen, maar de experts van Overnameadvies staan voor je klaar wanneer je hulp nodig hebt.