Zou het Duitse Razor Group jouw bedrijf willen overnemen?
Eigenaars van succesvolle e-commerce bedrijven kunnen zich dezer dagen in de handen wrijven. Populaire webshops en verkoopkanalen op Amazon en bol.com zijn tegenwoordig in trek bij vermogende opkopers. Eindelijk krijgen online ondernemers de kans om hun jarenlange ijver en inzet te verzilveren. Deze organisaties hebben maar één doel voor ogen: jouw producten op nog grotere schaal gaan verkopen dankzij de schaalvoordelen waarop ze kunnen terugvallen.
Het lijstje van zogenaamde growth/schaal partijen wordt met de dag langer. Eerst was er Thrasio, dat in korte tijd uitgroeide tot een begrip in de e-commercewereld en ondertussen een omzet draait van honderden miljoenen euro per jaar. In het kielzog van deze pionier op het gebied van schaalvergroting volgden organisaties als SellerX, Berlin Brands en Amazing Brands, om er enkele op te sommen. Nu komt ook Razor Group steeds nadrukkelijker naar voren.
Wat is Razor en waarom zou je je e-commerce bedrijf aan deze groep verkopen? Wat hebben ze te bieden en wat zijn de vereisten? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over de verkoop van je online onderneming aan deze allernieuwste schaalvergroter.
Wat is Razor Group GmbH?
Razor Group GmbH is een in 2020 in Duitsland opgericht bedrijf dat beloftevolle Amazon handelaars opkoopt en ze opschaalt naar een internationaal niveau. Ze worden gevoed door investeerdersgroepen om lokale e-commerce bedrijven te doen groeien en hun producten af te zetten in andere markten binnen Europa, de Verenigde Staten en andere groeimarkten.
Tijdens amper twee investeringsrondes slaagden ze erin om 500 miljoen euro op te halen om hun opschalingsactiviteiten nog verder uit te breiden.
Ze hebben dan ook de brandende ambitie om de beste online bedrijven onder één dak te brengen, met respect voor de unieke eigenschappen van elk merk, om ze vervolgens om te tunen tot wereldwijde spelers.
Schaalvergroting dankzij technologie
Razor Group onderscheidt zich van andere schaalpartijen door hoog (of beter: nog hoger) in te zetten op technologie en big data. En dat begint al bij het selectieproces waarbij de meest veelbelovende online verkopers worden opgespoord aan de hand van algoritmes.
In een volgende fase spelen big data en technologie zo mogelijk nog een grotere rol om te onderzoeken waar die overgenomen merken, naast via Amazon, nog meer en beter verkocht kunnen worden.
Vanwege de jonge leeftijd van het bedrijf is dit een plan dat zijn merites nog moet bewijzen. Maar gezien het grote aantal gereputeerde investeerders dat zich achter hun project schaart, zijn de verwachtingen alvast heel hoog.
Focus op FBA Amazon bedrijven
Razor concentreert zich vooral op online handelaren die werken met Fulfilment by Amazon, waarbij Amazon de verwerking en verzending van de orders voor zijn rekening neemt. Daarom worden dergelijke groeipartijen in het Engels ook omschreven als een FBA aggregator.
Omdat de consumentenervaring bij Amazon FBA handelaren, van bestelling tot levering, al een perfect gesmeerde machine is, hoeft Razor niet meer al te veel investeren in fysieke infrastructuur en logistiek. Daardoor kunnen ze zich volledig toespitsen op het marketingaspect, met de opschaling en globalisering van het merk en/of online bedrijf.
Razor zelf blijft de goederen dan grotendeels via Amazon verspreiden, al verkopen ze momenteel al voor 10% via andere kanalen. Het bedrijf verwacht in de toekomst het aandeel van parallelle verkoopkanalen nog te kunnen verhogen. Hoewel Bol.com een regionale focus heeft, hebben Bol.com verkoopaccounts toch zeker ook de interesse van Razor.
Naar welke online bedrijven is Razor specifiek op zoek?
Inmiddels kan Razor uitpakken met een heel gevarieerd portfolio van FBA (Fulfilment by Amazon) merken in verschillende categorieën zoals sport, huis & wonen en welzijn. Al deze producten hebben met elkaar gemeen dat het gaat om populaire consumentengoederen die wereldwijd in trek zijn.
Naast het feit dat het moet gaan om producten die verkocht worden via het FBA-model heeft een growth partij als Razor nog enkele andere dingen hoog op het verlanglijstje staan:
- Bijzondere aandacht gaat uit naar als Amazon of eigen merk geregistreerde producten of merken die hun eigen producten vervaardigen en verkopen.
- Hoe minder unieke productcodes of varianten, hoe beter. Dit maakt het makkelijker om zich toe te leggen op het genereren van hogere omzetten.
- Producten van hoge kwaliteit die een hoge klantentevredenheidsscore hebben, bij voorkeur meer dan 4/5 op Amazon.
- Weinig complexe goederen, in tegenstelling tot producten die veel technische ondersteuning vergen of vaak geretourneerd worden.
Razor is uiteraard geen liefdadigheidsinstelling. Een Amazon aggregator koopt kleinere online bedrijven in de eerste plaats op om er veel winst mee te maken. In de praktijk wil dat zeggen dat je toch al mooie omzetten moet draaien van minstens 200.000 euro per jaar, met nog veel groeipotentieel.
E-commerce bedrijf verkopen via OvernameAdvies
Maar grote bedrijven die met zoveel geld zwaaien om een zaak over te nemen, wekken bij eenieder met een beetje gezond verstand – en dat heb je, anders stond je niet waar je nu staat – de nodige argwaan. De beloftes van miljoenen klinkt te mooi om waar te zijn en algauw stelt zich de vraag naar de juridische addertjes onder het gras.
Daarom is er OvernameAdvies, dé autoriteit op het gebied van de overname en de verkoop van e-commerce bedrijven. Bij OvernameAdvies zijn overname-experts aangesloten gespecialiseerd in alle fases en aspecten van de overname, zowel financieel en fiscaal, als juridisch:
- Voorbereiding. Een goed begin, is het halve werk. Een wijsheid die eens te meer geldt voor de verkoop van een digitale asset als een webshop.
- Te koop stellen. OvernameAdvies stelt voor jou een verkoopmemorandum op waarin de troeven van jouw e-commerce optimaal uit de verf komen.
- Promotie. Als overnamespecialist kunnen wij bogen op een groot netwerk van promotiekanalen om jouw online onderneming aan de (beste) man te brengen. En wie weet, is dat in jouw geval misschien wel een internationale groeipartij?
- Onderhandelingen. Dat kan met een growth partij als Razor zijn of met elke andere potentiële overnemer. Laat je niet in de luren leggen door de grote jongens en doe een beroep op deskundigen.
- Overnamedeal. Onze experts hebben van overnames hun leven gemaakt. Zij zijn dan ook het beste gekwalificeerd om te beoordelen of de kleine lettertjes van het contract achteraf niet nadelig uitpakken.
Hoewel OvernameAdvies ook advies à la carte verleent, kiezen de meeste bedrijven ervoor om het hele proces uit handen te geven. Zo hoeft de ondernemer op het eind van de rit alleen nog zijn of haar handtekening zetten onder de beste deal.
Ook jouw e-commerce bedrijf is goud waard!
Is jouw webwinkel nog niet echt de kip met de gouden eieren waarop je gehoopt had? Een overname door een partij als Razor is voor velen immers nog niet aan de orde. Je zult er echter versteld van staan hoeveel jouw, misschien kleinere e-commerce, waard is. De e-commerce markt is booming en er zijn genoeg kapers op de kust die jouw levenswerk maar al te graag willen verderzetten.
OvernameAdvies staat je bij om de verkoop van je bedrijf, groot of klein, in goede banen te leiden en de hoogste prijs in de wacht te slepen!
Of het nu gaat om de verkoop van een eenvoudige eenmanszaak, een afzonderlijke Bol.com verkoopaccount of Amazon FBA verkoopaccount of een hele BV, OvernameAdvies staat ondernemers bij met raad en daad.
Uitgangspunt daarbij is een juridisch sluitende deal met de beste prijs en condities. Uniek is dat OvernameAdvies zijn diensten aanbiedt volgens het no cure no pay-principe. Zo ben jij als hardwerkende ondernemer altijd verzekerd van de hoogste verkoopprijs voor jouw e-commerce bedrijf!
Overweeg jij verkoop? of ben je zelf op zoek naar een verkoopaccount? Met ons kan altijd contact worden opgenomen via het intake formulier. Liever bellen? dit is mogelijk via +31(0)20-760 1999.