Grootse overnames, ook voor kleine bedrijven
Een klein bedrijf verkopen voor de beste prijs en de beste voorwaarden is best een grote uitdaging. De overname van een zzp- of mkb-bedrijf lijkt een complexe aangelegenheid, maar het is zeker niet onoverkomelijk. In wezen is het even rechttoe rechtaan als de verkoop van een auto. De kleine ondernemer verkoopt zijn ‘auto’ (in dit geval zijn eigen bedrijf) voor een prijs en voorwaarden waarover partijen vooraf overeenstemming bereikten. Maar zoals bij elke verkoop zit het venijn in de kleine lettertjes van zo’n overnamedeal.
Redenen om je kleine bedrijf te verkopen
Dus je hebt besloten om je klein bedrijf over te laten. Waarom? Dat is wellicht een van de eerste dingen die ook kandidaat-overnemers zullen willen weten. Niet alleen uit gezonde nieuwsgierigheid, maar ook omdat het een belangrijke hint kan geven over de winstgevendheid van je zaak.
Doorgaans verkopen kleine ondernemers hun bedrijven om de volgende redenen:
- Geschillen met partners (dat kunnen zaken- en/of levenspartners zijn)
- Pensionering
- Een nieuwe professionele uitdaging
- Ziekte (een minder prettige reden, maar ook in dat geval moet je gewoon de beste prijs voor je bedrijf krijgen)
- Andere redenen zoals een verhuizing naar een andere provincie of misschien zelfs naar een ander land.
Wat de reden voor de verkoop van je kleine bedrijf ook is, jijzelf bent de beste verkoper van je eigen onderneming. Wie kent de ins en outs van je zzp- of mkb-bedrijf immers beter dan jij? De kans is groot dat een potentiële koper je niet zomaar zal geloven dat je een florerende zaak wil verkopen, gewoon omdat je zin hebt in iets anders. Daarom moet je de rollen omdraaien. Overtuig kandidaat-overnemers van de meerwaarde van je zaak en leg de nadruk op de redenen waarom kopers jouw bedrijf zouden moeten kopen.
Redenen voor kopers om precies jouw bedrijf te kopen
Vragen die potentiële kopers zich zullen stellen zijn: ‘Krijg ik waar voor mijn geld?’, ‘Wat is het rendement op korte en middellange termijn als het bedrijf goed geleid wordt?’ en ‘Wat zijn de groeimogelijkheden?’ Plaats jezelf in de schoenen van de koper en probeer een antwoord te vinden op deze vragen. Enkele andere doorslaggevende elementen die voor overnemers van waarde kunnen zijn:
- Je bedrijf genereert een vast inkomen
- Stijgende inkomsten ondanks schulden
- Een trouw en groot klantenbestand
- Geografische ligging
- Een groot contract met een substantiële afnemer dat nog jaren loopt
Als verkopende ondernemer zal je dus moeten focussen op de troeven van je kleine bedrijf om potentiële overnemers over de streep te trekken.
De timing van de verkoop van jouw kleine bedrijf
Tenzij je getroffen wordt door een geval van overmacht, doe je er goed aan om de verkoop van je bedrijfje lang genoeg vooraf te plannen. Bij voorkeur begin je er al een jaar of twee op voorhand mee. Die voorbereiding helpt je om je financiën gezond te maken, je materieel in goede staat over te dragen en je klantenbestand nog verder uit te breiden.
Op die manier is je bedrijf ook gewoon aantrekkelijker en ‘instapklaar’ voor de nieuwe eigenaar. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor opteren om de nieuwe eigenaar de kans te geven om in te lopen. Zo garandeer je de koper een geruisloze overname en krijgt zij/hij de kans om je klanten en leveranciers te leren kennen. Een bedrijfsovername waarbij je op het einde van de rit de sleutels als het ware maar hoeft af te geven, verkoopt toch altijd gemakkelijker.
Zet je bedrijf in de etalage
First things first, voor je de overname van je klein bedrijf gaat onderhandelen, moet je je onderneming in de etalage zetten. Op die manier kan je ook een correcte prijs bepalen voor je kleine bedrijf. In het verkoopmemorandum – vergelijkbaar met een klassieke verkoopbrochure – schets je het algemeen beeld van je handelszaak en wat er concreet in de verkoop zit.
Eenmaal er zich een serieuze kandidaat aandient, zal de potentiële koper willen onderzoeken of je verkoopmemorandum ook overeenstemt met de werkelijkheid (due diligence). Pas daarna zullen partijen gaan onderhandelen over de belangrijkste voorwaarden van de overname, en dat is uiteraard de prijs.
De marktwaarde bepalen van je bedrijf
Anders dan de verkoop van je auto, vergt de verkoop van je klein bedrijf een diepgaande en onderbouwde waardebepaling. Potentiële kopers willen natuurlijk geen kat in een zak kopen.
Een gedegen waardering van je bedrijf komt zowel de verkoper als de koper ten goede. Jaarrekeningen, immateriële activa als klantenbestanden, goodwill en reputatie, waarde van je materieel, aanwezige voorraden, zijn allemaal factoren die een rol spelen bij de waardebepaling van je kleine bedrijf.
Door de werkelijke waarde van je onderneming zo transparant mogelijk te presenteren, heb je een grotere kans om de beste deal uit de brand te slepen.
Laat je professioneel begeleiden
Het is cruciaal om je goed te laten omringen met mensen die kaas hebben gegeten van de financiële, juridische en fiscale aspecten van een bedrijfsovername. De eerste persoon die je zal willen consulteren is natuurlijk je boekhouder. Misschien heb je ook een bevriende advocaat of notaris die je hier en daar van advies kan voorzien. Niet iedereen heeft echter een bevlogen jurist of belastingadviseur in zijn of haar vriendenkring. Vaak hebben kleine bedrijven ook niet het budget om de hulp in te schakelen van een duur accountantsbureau gespecialiseerd in bedrijfsovernames.
Daarom is er OvernamAdvies.nl: een online platform toegespitst op de overname van kleine en middelgrote bedrijven, met handige overnametools en -apps, een uitgebreide kennisbank en advies van digitale adviseurs.
Kennis is macht, ook bij bedrijfsovernames
Kennis is macht en dat is bij de overname van een klein bedrijf niet anders. Ongeacht wat voor bedrijf je ook hebt, wanneer je goed voorbereid en geïnformeerd bent, maak je meer kans om de beste prijs voor je bedrijf te krijgen. En laat dat nu precies het hele doel en opzet zijn van de overnametools van OvernameAdvies. Ook jouw kleine bedrijf verdient een grootse overname.