Stap 2 van het overnameproces: jouw bedrijf te koop zetten
In de volgende fase van jouw bedrijfsverkoop, zet je de onderneming ook daadwerelijk te koop. Dat is best een stap: tot op heden was je vooral privé bezig met (de voorbereiding van) het verkoopproces en dit is het moment dat je een aantal zaken publiek moet gaan maken. En dat heeft natuurlijk impact. Het bedrijf waar je bloed, zweet en tranen in hebt gestoken komt te koop te staan, en kopers zullen er hun kritische blik op werpen. Daar moet je zowel inhoudelijk als emotioneel klaar voor zijn.
Met onze overname-apps helpen we je door deze fase van het overnameproces heen door samen een advertentie te maken (het 'verkoopprofiel'), deze daadwerkelijk te publiceren en vervolgens met geïnteresseerden het eerste contactmoment vorm te geven.
De opmaak van je verkoopprofiel
Het verkoopprofiel is eigenlijk de advertentietekst waarmee je jouw bedrijf te koop zet. Het wordt ook wel een 'teaser' genoemd. De bedoeling van deze tekst is het wekken van interesse bij potentiële kopers, zonder al te veel prijs te geven. Het verkoopprofiel dient dus vooral voor promotionele doeleinden. Het is logisch om te delen in welke branche je actief bent, in welke regio (Amsterdam, Den Haag of Rotterdam bijvoorbeeld) en wat de omvang en de resultaten van het bedrijf zijn.
Wat je verder deelt is vooral aan jou: indien je een bakkersbedrijf hebt, kan je meer prijsgeven dan wanneer je een bedrijf hebt in een niche waar slechts enkele spelers in Nederland in actief zijn: jouw identiteit zou dan immers snel duidelijk zijn. En dat is wat niet gebruikelijk is in deze fase: want ondernemers plaatsen vrijwel zonder uitzondering hun verkoopprofiel op basis van anonimiteit. Men heeft liever niet dat concurrenten, leveranciers, klanten en personeel (of zelfs de buren) in deze fase afweten van de eventuele verkoop van het bedrijf. Daar is het dan ook te vroeg voor: in deze fase is er nog geen zicht op een succesvolle transactie, dus waarom onrust creëren.
Het maken van een goede teaser is een kunst: je wil immers dat er zoveel mogelijk partijen reageren, zonder dat er echt met hagel geschoten wordt. Met andere woorden het verkoopprofiel moet anoniem zijn, maar toch ook weer concreet genoeg...
Het verkoopprofiel publiceren
Na de vorige stap heb je een teaser die de interesse van kopers kan wekken, maar die kopers moeten de teaser natuurlijk nog wel onder ogen krijgen! Daar zijn diverse manieren voor: zo kan je zelf partijen benaderen (ook dat kan via ons op anonieme basis) met het verkoopprofiel, of je publiceert dit profiel op een website gericht op bedrijfsovernames. Er zijn in Nederland verschillende overnameplatforms waar je gebruik van kunt maken voor een plaatsingsfee of een abonnement. Een aantal van de grotere platforms bedienen alle bedrijfsverkopen en andere richten zich op een specifieke branche waardoor je meer gerichte kopers kan verwachten..
In ieder geval zorgen wij dat je op ons platform een eigen anonieme pagina krijgt (met een eigen domein a la https://www.overnameadvies.nl/verkoop/206). Hier kunnen kopers het verkoopprofiel doornemen en bij interesse een geheimhoudingsverklaring tekenen. Deze komt bij jou als verkoper binnen, waarna je zelf besluit of je deze verklaring bevestigt en waarbij aangegeven kan worden of deze potentiële koper wel of niet jouw bedrijfsgevens te zien krijgt (zoals NAW).
Omdat er veel verschillende websites zijn waar jouw profiel geplaats kan worden , bieden wij je de optie om via OvernameAdvies in een keer jouw teaser op verschillende platforms te plaatsen. De reacties beheer je vervolgens in jouw eigen account op OvernameAdvies: zo mis je dus nooit een reactie en raak je het overzicht niet kwijt bij veel reacties. Bovendien is het via ons systeem makkelijker om anoniem te blijven.
Om via ons jouw teaser te publiceren op OvernameAdvies en externe platforms gebruik je de overname-app 'Advertentie plaatsen'.
Contact met potentiële kopers
Om het verkoopprofiel anoniem te kunnen plaatsen en met potentiële kopers van verschillende overnameplatforms en websites eenvoudig geheimhoudingsverklaringen te kunnen tekenen, kan je gebruik maken van ons platform.
Wij voorzien je dan van een anoniem @overnameadvies.nl emailadres. Dit adres kan je gebruiken om potentiële kopers uit te nodigen en je kan het gebruiken op externe websites/overnameplatforms zonder jouw identiteit prijs te geven. Alle geïnteresseerden verwijs je naar de profielpagina op ons platform (a la https://www.overnameadvies.nl/verkoop/206). Hier tekenen ze de geheimhoudingsverklaring (ook wel NDA genoemd), waarna ze na jouw toestemming in direct contact met je staan. Deze contacten beheer je eenvoudig in je eigen account, waar bovendien ook alle getekende verklaringen terug te vinden en te downloaden zijn.
Het is verstandig om deze overname-app in te richten voordat je begint met het plaatsen van een een advertentie! Start hier direct.
Start met fase 2 van jouw bedrijfsverkoop - Bedrijf te koop zetten
De beste manier om jouw bedrijf te koop te zetten is met de advertentie maken app. Dat is de eerste app van de overname-apps waarmee we je door fase 2 - bedrijf te koop zetten heen leiden. Klik hier om direct te starten!
De meeste applicaties op ons overnameplatform zijn gratis. Heb je hulp nodig, dan is er de optie om een deel aan ons uit te besteden. Onze hulp kan je in iedere overname-app alleen voor die stap in de overname afnemen, of je neemt contact op voor begeleiding van jouw volledige bedrijfsverkoop.