Hoe verkoop je een reisbureau?
We hebben allemaal van tijd tot tijd een vakantie nodig. Als we een financiële meevaller hebben gaat een deel daarvan dikwijls op aan een (extra luxe) vakantie. En als we een financiële tegenvaller hebben is de vakantie al snel wat minder luxe, wat minder lang of wat minder ver weg. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de reisbranche meebeweegt met de economische pieken en dalen. Zo heeft de corona crisis er hard ingehakt bij de reisbranche, maar is de veerkracht van diezelfde reisbranche aangetoond in de periode erna.
De dynamiek van de reisbranche, in combinatie met de altijd aanwezige reishonger in Nederland, maakt het als eigenaar van bijvoorbeeld een reisbureau altijd interessant om over een verkoop na te denken. Als eigenaar van een reisbureau ken je de reisbranche op je duimpje, maar je eigen bedrijf verkopen is bepaald geen alledaagse taak. Waar begin je? Wat is je reisbureau waard? Hoe zorg je dat geïnteresseerde kopers je bedrijf weten te vinden? Dit artikel biedt je handvatten om stap-voor-stap je reisbureau succesvol te verkopen.
Veel overnames in de reisbranche
De dynamiek van de reisbranche vind je terug in de overnamecijfers. Pieken en dalen volgen elkaar snel op. Zo kenden 2020 en 2023 een dieptepunt in het aantal overnames, terwijl 2021 en 2022 juist piekjaren waren, mede gedreven door de coronacrisis. De afgelopen jaren is de reisbranche in Nederland ondanks alles echter fier overeind gebleven. Sinds 2020 is het aantal reisbureaus in Nederland met 5.845 stabiel hoog en is er eigenlijk nagenoeg geen effect van de coronacrisis merkbaar.
Wel is de behoefte van de klanten in een rap tempo veranderd. Waar vroeger voor alle type reizen een reisbureau werd ingeschakeld, komen klanten nu met veel specialistischere vragen. Bezoekers van een reisbureau zoeken vaker een specialisatie op een specifiek type vakantie of een specifieke regio of land. Daarmee spelen reisbureaus slim in op het meer generieke aanbod dat online te vinden is. Veel reisbureaus brengen je als het ware weg van de gebaande paden en zetten hun kennis en expertise in om de leukste plekjes en activiteiten te vinden binnen hun specialisatie.
Online zijn tegelijkertijd vele succesvolle reisaanbieders en reisblogs met een groot bereik te vinden.
Deze variëteit, gecombineerd met de flexibiliteit en veerkracht van de reisbranche zorgt ervoor dat deze branche er sterk voor staat en dat een verkoop van een bedrijf in de reisbranche zeer kansrijk is.
Hoe bepaal je de waarde van een reisbureau?
Na jaren hard werken heb je een stabiel bedrijf opgezet waar je trots op bent. Nu je over een verkoop nadenkt wil je natuurlijk allereerst weten wat de waarde van je reisbureau is. De daadwerkelijke waarde wordt gebaseerd op vele factoren, maar het is mogelijk om door middel van een vuistregel een indicatie te krijgen.
In de reisbranche is de meest gangbare manier om dat te doen de zogeheten EBITDA multiple. Bij deze methode vermenigvuldig je de bruto jaarwinst met een factor die representatief is voor de branche. Voor reisbureaus is die factor gemiddeld 3.25. Door de bruto jaarwinst met 3.25 te vermenigvuldigen krijg je een grove indicatie van de waarde van jouw bedrijf in de reisbranche. Voorbeeld: Met een bruto jaarwinst van €150.000 is de waarde van een reisbureau €150.000 x 3.25 = €487.500.
Deze waardebepaling kan een goede indicatie geven van wat de waarde van jouw bedrijf zou kúnnen zijn. De definitieve waarde is afhankelijk van het totaalpakket, waarbij ook lopende contracten, locatie, lokale marktomstandigheden en andere factoren worden meegenomen.
Zo verkoop je een reisbureau
Met een grove indicatie van de waarde wil je de volgende stappen zetten, maar waar begin je? Wanneer je een bedrijf in de reisbranche verkoopt zijn dit de stappen die je neemt om tot een succesvolle verkoop te komen.
Stap 1 - Voorbereiden
Een goede voorbereiding is het halve werk, dat geldt ook bij de verkoop van je eigen onderneming. In dit geval begin je met het verzamelen van alle relevante financiële documentatie. Denk daarbij aan jaarrekeningen, belastingaangiften en lopende contracten. Wanneer je de balans opmaakt bepaal je of je bedrijf klaar is voor een verkoop. Zijn eventuele schulden zoveel mogelijk afgelost? Is de boekhouding op orde? Door dit soort zaken op orde te maken zorg je dat je bedrijf er aantrekkelijk en efficiënt uitziet voor potentiële kopers.
Stap 2 - Te koop zetten
Het officieel te koop zetten van je reisbureau begint met het opstellen van een verkoopmemorandum, waarin de sterke punten, kansen en financiële gezondheid van je bedrijf worden benadrukt. In deze fase neem je ook een ander belangrijk besluit: ga je jouw bedrijf publiek te koop zetten of anoniem? Dit besluit moet niet lichtzinnig genomen worden. Een publieke verkoop kan helpen om meer biedingen te krijgen, maar het betekent ook dat medewerkers, klanten en concurrenten kunnen zien dat je jouw reisbureau wilt verkopen.
Een alternatief is om je bedrijf anoniem aan te bieden. Daarbij worden diverse bedrijfsdetails gedeeld, maar pas na het ondertekenen van een geheimhoudingsverklaring (een NDA) kunnen potentiële kopers meer informatie krijgen. Tot slot besluit je ook of je zelf de verkoop zoveel mogelijk gaat faciliteren of dat je liever werkt met een gespecialiseerde makelaar of adviseur die op zoek gaat naar geschikte kopers.
Stap 3 - Promoten
Tijdens de promotiefase zet je jouw reisbureau, al dan niet anoniem, in de spotlight. Hoe meer potentiële kopers weten dat jouw bedrijf te koop staat, hoe groter de kans op een mooi bod. Je focust je tijdens deze periode dan ook op vindbaarheid. Dit kan variëren van adverteren op gespecialiseerde platforms tot het direct benaderen van potentiële kopers binnen je netwerk of de reisbranche. Dit alles met het doel om een zo breed mogelijke groep van geïnteresseerde kopers te bereiken.
Stap 4 - Onderhandelen
Als de eerste biedingen binnen komen breekt een spannend moment aan. Hierna volgen namelijk de onderhandelingen. Tijdens de onderhandelingen wordt er vaak over veel meer dan alleen de prijs onderhandeld. Denk bijvoorbeeld aan lopende contracten, eventueel personeel, het al dan niet aanblijven van de eigenaar en de overnamedatum. Dit zijn allemaal onderdelen waarover onderhandeld kan worden.
Stap 5 - Overdragen
Wanneer de onderhandelingsfase tot een akkoord leidt waar alle partijen mee kunnen leven dan volgt de laatste stap: het overdragen van het reisbureau. Naast het tekenen van contracten komt hier vaak ook een gedegen overdrachtsperiode bij kijken, waarbij naast alle bedrijfsdocumentatie ook zoveel mogelijk kennis en ervaring door de bestaande eigenaar wordt overgedragen. Op deze manier kan de koper zo soepel mogelijk door met het bedrijf.
Ons OvernameAdvies
De Nederlandse reishonger zorgt voor een constante vraag naar reizen en de veerkracht en flexibiliteit van de reisbranche zorgt er op zijn beurt voor dat reisbureaus ook in een tijd van online dominantie nog altijd fier overeind staan. De opkomst van reisblogs en online reisaanbieders zorgt ervoor dat er tegelijkertijd ook veel interessante online ondernemingen in de reisbranche te vinden zijn. Er vinden dan ook ieder jaar tientallen succesvolle overnames in de reisbranche plaats. Om te zorgen dat je de verkoop tot een succes maakt wil je goed voorbereid zijn, zodat je de maximale waarde uit de verkoop kunt halen. Daarnaast is een realistische waardebepaling van je reisbureau essentieel om de prijs voor je onderneming te krijgen die je verdient.
OvernameAdvies staat klaar om je door het hele verkoopproces te leiden. Beginnend bij de voorbereiding, tot aan de overdracht staat ons team van experts klaar om je met op maat gemaakt advies bij te staan. Ondersteund door uitgebreide kennis van de reisbranche en een uitgebreid netwerk van geïnteresseerde kopers. Neem contact op met OvernameAdvies en ontdek hoe wij jou kunnen ondersteunen bij het realiseren van een succesvolle verkoop van je reisbureau.