YABA: Efficientie en high-value producten
YABA, de afkorting voor ‘Your Amazing Brand Amplifier’, is een startup die zich vanuit Barcelona heeft ontwikkeld tot een financiering van 85 miljoen euro. Met hun buy-and-build strategie op de Spaanse markt. In dit artikel zullen we uiteenzetten op welke manier YABA het vertrouwen heeft weten te wekken bij meerdere investeerders, en met dit geld en een efficiënte strategie de wereld der aggregators binnen is gelopen.
Het begin van YABA
YABA is opgericht in 2020 door Alejandro Fresnada, David Baratech, Ruben Ferreiro, Sergi de Pablos en Patxi Archanco. Het plan hierbij is vanaf het begin geweest om op basis van goede management ervoor te zorgen dat zij de verkoopaccounts die zij overnemen op een zo efficiënt mogelijke manier op kunnen schalen op Amazon en andere marktplaatsen. Inmiddels hebben zij steeds meer financiering kunnen verkrijgen van investeerders die in het project geloven, met als resultaat de mogelijkheid om meer goede verkoopaccounts te scouten en deze onder een en dezelfde naam te brengen. Met een verzameld vermogen in 2022 alleen al van 85 miljoen euro gaat zij in ieder geval de goede kant op.
De rol van Amazon FBA Businesses bij YABA
Het is inmiddels een vaak terugkomende trend: zoals veel aggregators is YABA voornamelijk gefocust op Amazon FBA businesses. Het gaat daarbij om ondernemers met een verkoopaccount op Amazon. Deze verkoopaccounts kenmerken zich doordat ze een eigen label of merk hebben, dit maakt het aantrekkelijker voor bedrijven zoals YABA om het bedrijf te benaderen. De reden dat veel ondernemers ervoor kiezen om op de Amazon website te verkopen is vanwege het feit dat Amazon allereerst populair is onder consumenten en veel kennis hebben van distributiekanalen en logistiek. Dit is mogelijk voor een goede prijs waardoor het laagdrempelig is om dit proces te beginnen in samenwerking met Amazon.
Het Amazon FBA business programma heeft zo zijn voordelen. YABA is hier erg slim mee omgegaan, met grote efficiëntie tot gevolg. Verkopers kunnen op de website de distributie laten uitvoeren door Amazon. Dit zorgt ervoor dat de risico’s geminimaliseerd kunnen worden, met als resultaat een consistente distributie die wordt uitgevoerd. Met een garantie op kwalitatieve bezorgingen en opslagmogelijkheden weten beide partijen hun voordelen te behalen op die manier.
Het Amazon FBA business programma maakt het voor YABA makkelijker en aantrekkelijker om de verkoopaccounts op Amazon over te nemen. Ze kunnen op deze manier precies voorspellen wat de kosten zijn als het gaat om opslagplaatsen en distributie van producten. Het zorgt voor een besparing van kosten voor YABA en geeft een duidelijke structuur in de strategie. Het resultaat hiervan is dat er zeer nauwkeurige analysemogelijkheden zijn! Met vergrote scoutingsmogelijkheden, is er een potentie tot groter succes dan als dit niet zo was geweest.
De strategie van YABA
YABA heeft met het aangetrokken vermogen, de analysemogelijkheden en de capaciteiten om Amazon verkoopaccounts te benaderen de potentie om op te lange termijn winstgevende businesses om te zetten in nog winstgevendere bedrijven op grote schaal. Het ideale scenario hierbij is dat zowel de oorspronkelijke eigenaar van het Amazon FBA-business verkoopaccount, als YABA, tevreden met een deal van tafel komen.
De vraag is echter: wat is de precieze strategie van YABA? Alle aggregators proberen bedrijven met potentie over te nemen en op lange termijn op te schalen en winstgevender te maken. YABA heeft in het eerste jaar ruim 12 bedrijven overgenomen en heeft een omzet weten te maken van ruim 20 miljoen euro. Hierbij is YABA zich gaan specialiseren in verschillende sectoren, waar we een paar van uitlichten: home, beauty, sport, babyzorg en zorgproducten voor dieren vallen op. Binnen de komende jaren willen zij zich meer en meer op de internationale markt gaan begeven en verder opschalen.
Het proces waarop YABA verkoopaccounts weet binnen te halen gaat als volgt:
- Stap 1: pitch your business. In dit proces wordt er dus contact gelegd tussen beide partijen en is het aan de oorspronkelijke eigenaar van het verkoopaccount om het idee te pitchen
- Stap 2: als er interesse bestaat, zal YABA binne 48 uur een letter of intent tekenen.
- Stap 3: er komt een formele due diligence binnen 3 tot 4 weken. Hierbij worden alle financiele en operationele informatie officieel opgevraagd zodat YABA een uitgebreide analyse kan uitvoeren.
- Stap 4: de voorbereiding van de overeenkomst.
- Stap 5: binnen 45 dagen een deal bewerkstellingen.
Het hele proces duurt dus 1.5 maand. Kort maar extensief een analyse uitgevoerd
OvernameAdvies
YABA is zich sinds 2020 steeds meer aan het ontwikkelen en maakt grotere omzetten. Overweeg jij verkoop? Of ben je zelf op zoek naar een verkoopaccount? Met ons kan altijd contact worden opgenomen via het intake formulier. Liever bellen? Dit is mogelijk via +31(0)20-760-1999