Aggregator Business Models, het nieuwe fenomeen binnen online business
Stel je voor: je bent eigenaar van een succesvol verkoopaccount via grote webwinkels zoals amazon.com of bol.com. Er wordt contact met je gezocht door een onderneming dat je verkoopaccount wil opkopen. Je zou je al snel afvragen waarom dit is en hoe zeldzaam dit is. Dit proces gebeurt echter steeds meer – en op steeds grotere schaal – sinds 2020. In dit artikel wordt uiteengezet wat dit nieuwe bedrijfsmodel inhoudt, wat voor gevolgen het heeft voor de verkoopaccounts die worden benaderd en wat dit nieuwe bedrijfsmodel zo bijzonder maakt in onze huidige markt!
Online-verkoopaccounts, een ongelimiteerde potentie
Verkoopaccounts zien we vandaag de dag overal terug. De meest bekende – en succesvolle – verkoopaccounts zien we terug bij grote webwinkels zoals bol.com en Amazon. Hierbij is het voor iedereen ontzettend makkelijk om een account aan te maken. Met een simpel stappenplan kun je voor jezelf beginnen en je eigen producten verkopen. Via Amazon en bol.com wordt dit extra makkelijk voor webwinkel eigenaren gemaakt, omdat beiden een eigen opslag en distributienetwerk hebben waar eenieder gebruik van kan maken. Amazon heeft bijvoorbeeld het FBA Amazon (fulfilment by Amazon) waarbij de eigenaar van een verkoopaccount gebruik kan maken van de logistieke kennis en mogelijkheden van Amazon.
Ondernemers maken met hun eigen verkoopaccount inventieve producten en hebben meteen een platform dat mensen bereikt om dit product te verbeteren, populairder te maken en daarmee grote successen te bereiken. Dit zorgt voor concurrentie en een verbetering van producten.
Het aggregator model, een baanbrekende ontwikkeling binnen de markt
De kennis over verkoopaccounts is belangrijk. Het is namelijk de motor van het aggregator businessmodel. Zoals beschreven zijn verkoopaccounts gratis en makkelijk aan te maken, met de potentie om grote omzet en winsten te behalen. Het aggregator model weet dit op een nieuw niveau te brengen. Laten we van de volgende situatie uitgaan:
Je bent ondernemer en hebt een eigen verkoopaccount. Dit verkoopaccount heb je met een origineel product succesvol gemaakt. Het aggregator model focust zich op dit soort verkoopaccounts. De bedrijven die dit model hanteren, ook wel aggregators genoemd, zijn bezig aan de lopende band gegevens te verzamelen als het gaat om goederen of diensten die door verkoopaccounts worden aangeboden op verschillende websites of applicaties. Als zij de producten van een verkoopaccount interessant vinden, zullen ze deze proberen op te kopen. Jij zult dan dus door de aggregator benaderd worden met de vraag of zij jouw verkoopaccount – en daarmee jouw bedrijf – kunnen overnemen. Als er een akkoord komt neemt de aggregator het bedrijf over onder de eigen naam en zullen zij dit product verkopen. Jouw verkoopaccount zal vervolgens onder de eigen website van de aggregator worden aangeboden aan klanten.
Een kenmerk van dit model is dat de aggregator is dat deze relatief weinig productie- of opslagcapaciteit heeft. Het directe gevolg hiervan is dat de aggregator bijna genoodzaakt is om kwalitatief sterke producten te leveren. Dit zorgt namelijk voor vertrouwen bij de klant en voorkomt dat er te veel producten terug worden gestuurd. Ook met aantrekkelijke prijzen kunnen klanten aangetrokken worden. Dit kan gedaan worden doordat binnen het aggregator model er vaak wordt opgeschaald op hoog niveau. Dit is waarom bedrijven die dit bedrijfsmodel hanteren specifiek op zoek gaan naar een type verkoopaccount dat binnen de wensen van de aggregator valt.
Waar zoeken aggregators naar en hoe maken zij winst?
We hebben het belang van verkoopaccounts beschreven en uitgelegd hoe het proces van overname in de praktijk in zijn gang gaat. De vraag blijft echter: hoe maken zij winst? Ze kopen namelijk het bedrijf (gedeeltelijk) op, maar wat dan?
Het bedrijf dat verkoopaccounts opkoopt zal altijd veranderingen maken zodra zij het product onder de eigen naam brengen. Een van de belangrijkste aspecten hebben we al beschreven: de kwaliteit moet volgens de standaarden zijn van de aggregator. Hiermee proberen ze zoveel mogelijk onnodige kosten te voorkomen. Een goed zoekprofiel is daarom erg belangrijk. Vaak zal de focus liggen op twee aspecten:
- Een onderneming dat binnen de juiste range ligt. Wat hiermee wordt bedoeld is dat je niet op zoek wilt gaan naar een te klein bedrijf. Dit zorgt voor te veel onzekerheid en kan tegenvallen bij het opschalen. Aan de andere kant wil je niet een te groot bedrijf overnemen. Dit geeft namelijk weinig ruimte om op te schalen en betere resultaten te bereiken dan dat het verkoopaccount al draait. Verder is de prijs om het bedrijf over te nemen vaak erg hoog.
- Een product dat binnen de kwaliteitsstandaarden past van het bedrijf. Dit is erg algemeen en kan vaag overkomen. Maar afhankelijk van het product en de sector kunnen er verschillende eisen opgesteld worden om te verzekeren dat het bedrijf trots kan zijn op het product dat zij aanbiedt aan de klant.
Verder bezitten de aggregators over een mogelijkheid die veel normale verkoopaccounts niet hebben: ze kunnen de producten voor een lagere prijs aanbieden. Aggregators hebben de mogelijkheid - in tegenstelling tot de eigenaar van de originele verkoopaccounts – om de producten op te schalen en in grote getalen te verkopen. Door de combinatie van een goede kwaliteit, lagere prijzen en meer aanbod stijgen zowel de efficiëntie van het product als de omzet in zijn totaliteit. Dit is waar de aggregators hun winsten pakken.
OvernameAdvies
Het aggregator model zorgt voor veel veranderingen in de markt. Het is echter goed om te bedenken dat de uitvoering hiervan verschillend is per specifieke aggregator. Binnen onze kennisbank zullen wij verschillende voorbeelden uitlichten en beschrijven op welke wijze zij hun intrede hebben gedaan binnen de markt met hun eigen aggregator model. Wij hebben contact met alle aggregators die actief zijn op de Nederlandse en Belgische markt en we helpen je graag met onze contacten en kennis.
Uit dit artikel wordt in ieder geval duidelijk dat het aggregator model zich focust op een basisniveau van kwaliteit en met duidelijke overnames om dit te realiseren. Hoewel het model nieuw is wordt het momenteel volledig benut. Een echt interessante wijziging in de markt die baanbrekend is!