Flummox: aggregator op een eigen manier
Flummox is een Zwitserse aggregator die zich sinds 2021 heeft weten de profileren op de markt wegens een kapitaalinjectie van miljoenen euro’s. Flummox onderscheidt zich van de algemene aggregators, vanwege het feit dat zij zich focussen op kleinere ondernemingen met een minder grote omzet. In dit artikel beschrijven wij de ontwikkeling van Flummox, en met welke strategie zij het bedrijf willen vergroten.
Het begin van Flummox
Flummox is in 2021 opgericht door Olmo Tancredi Cassano en Marc Marshing. Hierbij hebben zij in 2021 van verschillende investeerders een totaalbedrag van 11 miljoen euro weten te verzamelen. Een kapitaalinjectie die ze zal helpen om verschillende merken over te nemen en op te schalen op internationaal niveau. Hiermee is het doel van Flummox om minstens 15 merken op te kopen en daarnaast specialisten aan te stellen die hieraan kunnen bijdragen.
De rol van Amazon FBA Businesses bij e-brands
Veel van de aggregators binnen onze kennisbank hebben dezelfde terugkomende trend: ze focussen zich voornamelijk op Amazon FBA-verkoopaccounts. Dit is ook het geval bij Flummox. Ondernemers met een verkoopaccount op Amazon zijn onder voorwaarden aantrekkelijk om op te schalen. We hebben het dan over verkoopaccounts met een private merk of label. Dit maakt het aantrekkelijk omdat het product zich daarmee onderscheidt van de andere producten en de mogelijkheid geven aan aggregators zoals Flummox om het product te verbeteren en winstgevender te maken.
Veel ondernemers maken de keuze om het product dat ze verkopen aan te bieden op Amazon vanwege het feit dat Amazon ten eerste een grote groep aan consumenten al heeft. Als je een eigen website start zal het bereik erg beperkt zijn en daardoor dus moeilijker om dezelfde potentie te bewerkstelligen in het begin. De potentiële klanten zijn echter niet de grootste reden. Het grootste pluspunt aan Amazon zijn de distributiekanalen en logistieke kennis van Amazon. Dit geeft ze een onderscheidend karakter. De diensten worden uitgevoerd voor een prijs die als redelijk of fair bestempeld kan worden, resulterend in veel ondernemers die de stap durven te nemen en de distributie van het verkoopaccount aan Amazon uitbesteden. Dit zorgt voor een laagdrempelige oplossing om het proces te beginnen in samenwerking met Amazon. Dit distributiekanaal, uitgevoerd door Amazon, wordt het Amazon FBA Business programma genoemd.
Het Amazon FBA Business programma brengt voordelen met zich mee voor aggregators. Fummox maakt hier vol gebruik van, resulterend in een efficiënter resultaat. Verkopers kunnen zoals beschreven de distributie uit laten voeren door Amazon. Voor ondernemers is dat zeer handig, omdat ze hiermee een bepaalde zekerheid kunnen herkennen als het gaat om de distributie en logistieke moeilijkheden die anders kunnen optreden. Dit minimaliseert de risico’s voor een onderneming in dat gebied. Doordat er een garantie bestaat met kwalitatieve bezorgingen en opslagmogelijkheden, weten beide partijen een win-win situatie te creëren.
De volgende vraag die je je af kan vragen is: waar vinden aggregators zoals Fummox de waarde dan in? De waarde in het Amazon FBA Business programma vertaalt zich in de precisie waarmee Flummox de kosten kan voorspellen. Door de consistentie en het vertrouwen in de kwaliteit van het FBA-business programma is het makkelijker om de onderneming goed te analyseren, resulterend in meer mogelijkheden in de scouting van bedrijven met potentie.
De strategie van Flummox
Met de kapitaalinjectie die Flummox heeft gekregen kunnen zij zich focussen op verschillende merken en producten. Het doel hierbij is om verkoopaccounts te benaderen waarvan zij denken: dit is een onderneming met potentie die wij op de lange termijn op kunnen schalen en winstgevender kunnen maken. Ook hier geldt: een win-win scenario creëren. De oorspronkelijke eigenaar van het verkoopaccount loopt tevreden van tafel met een fair prijs, terwijl Flummox een onderneming in handen heeft dat zich op de lange termijn dubbel en dwars uitbetaald.
Maar wat is dan het zoekprofiel van Flummox? Er zijn een aantal zaken waar op gezocht wordt. In vergelijking met de aggregators binnen onze kennisbank pakt Flummox het net iets anders aan:
- Minstens 50% van de omzet moet via één kanaal komen. Bijvoorbeeld: 60% van de omzet komt van Amazon vandaan.
- Gefocust op ‘product range’: hiermee wordt bedoeld dat er vergelijkbare producten op de markt komen van hetzelfde merk. Vergelijkbare, maar verschillende producten dus.
- Goede ratings en reviews: hier wordt naar gekeken. Hoe beoordelen klanten het product? En brengt dit het verkoopaccount meer op de voorgrond?
- Een jonge onderneming die zich in een markt bevindt met hoge potentie.
- Minder dan 1 miljoen euro aan omzet in de laatste 12 maanden.
Erg duidelijke voorwaarden dus. Dit zorgt voor duidelijkheid binnen het zoekprofiel en laat de strategie van Flummox zien.
Het proces waarmee Flummox te werk gaat is ook zeer duidelijk en op efficientie gericht, namelijk vanaf het eerste contactpunt tot de deal in 6 weken.
- Stap 1 is een klein assessment om alle feiten op een rij te krijgen
- Vervolgens wordt er gecommuniceerd tussen beide partijen. Hierbij staan wordt de interesse gedeeld en wordt er verschillende data gedeeld.
- Na dit gesprek, wordt er binnen 3 dagen een offer gedaan. Afhankelijk van de reactie van de oorspronkelijke verkoper kan de volgende stap worden ondernomen, namelijk:
- Due diligence. Hierbij wordt er een analyse uitgevoerd van alle financiële en operationele informatie, om te controleren of dit alles wel klopt.
- De deal closen en de aandelen overdragen. Dit is de laatste fase, waarbij er op een goede exit wordt gehoopt van de partijen.
OvernameAdvies
Flummox is sinds 2021 bezig met haar eigen strategie en businessplan, met behulp van grote investeringen van buitenaf. Overweeg je verkoop? Of ben je op zoek naar een verkoopaccount? Met ons kan altijd contact worden opgenomen via het intakeformulier. Liever bellen? Dit is mogelijk via +31(0)20-760-1999.