Accountantskantoor verkopen

HOME/  Kennisbank/  Bedrijfsspecifiek

Een accountantskantoor verkopen: van waardering tot overdracht

Als eigenaar van een accountantskantoor is het verkopen van je kantoor een grote stap die je in veel gevallen maar één keer in je leven zet. Wellicht dat je met pensioen gaat of een carrièreswitch overweegt. Wat de reden ook is, er spelen bij zo’n verkoop allerlei vragen op. Aan wie ga je het kantoor verkopen? Hoe zorg je dat de koper een goed bedrag voor de verkoop betaalt en wat is je accountantskantoor eigenlijk waard? Het antwoord op deze vragen en een stappenplan dat je meeneemt door het gehele verkoopproces vind je in dit artikel.

Veel vraag naar accountantskantoren

In de accountancysector is een chronisch tekort aan personeel. Met name hoogopgeleid personeel in de financiële sector is gewild en het tekort neemt met de jaren alleen maar verder toe. Dit tekort raakt ook steeds meer accountantskantoren. Er is meer dan genoeg werk, maar het tekort aan personeel houdt de markt in beweging. Met name fusies en overnames van kleinere kantoren door grote kantoren die naar schaalvergroting zoeken, komen veel voor.

In 2022 piekte de markt op meer dan 180 verkopen van accountantskantoren. In 2023 nam dat aantal af, maar er is nog steeds veel vraag naar. Deze blijvende vraag maakt het voor eigenaren van accountantskantoren interessant om een verkoop te overwegen.

Hoe ziet een onderscheidend accountantskantoor eruit?

Hoe onderscheidend is jouw accountantskantoor? Met een stabiel groeiend klantenbestand heb je deze vraag recentelijk wellicht niet hoeven stellen, maar voor een verkoop is de vraag des te meer van belang. Een onderscheidend accountantskantoor is vanzelfsprekend interessanter voor kopers en levert meer op. Breng dus goed in kaart wat jouw accountantskantoor bijzonder maakt. Er zijn een aantal factoren waar je aan kan denken. In hoeverre is je kantoor geautomatiseerd bijvoorbeeld? Hoe minder handmatig werk er nodig is, hoe meer je personeel vrijspeelt om effectiever te zijn. Is de locatie onderscheidend? Beschik je over een loyaal personeelsbestand? Zijn je klanten loyaal en groeit je klantenbestand doorlopend? Stel jezelf dit soort vragen om de onderscheidende factoren van jouw accountantskantoor goed in kaart te brengen.

Wat is een accountantskantoor waard?

De waarde van een accountantskantoor bepaal je door veel verschillende factoren mee te nemen. Daarbij gaat het niet alleen over de financiële resultaten van de afgelopen jaren, maar ook  over de vooruitzichten en zaken zoals de marktomstandigheden, het type klanten, en eventueel vastgoed dat in eigendom is van het accountantskantoor. Er is echter wel een vuistregel om tot een snelle indicatie van de waarde te komen.

Een veelgebruikte methode voor zo’n waardebepaling is de EBITDA-multiple. De EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation, and Amortization) is de bruto jaarwinst. Door een multiple te gebruiken die specifiek voor de accountancybranche geldt, kun je de waarde van een accountantskantoor bepalen. Voor accountantskantoren wordt een gemiddelde multiple van 4.8 gehanteerd.

Een rekenvoorbeeld: Een accountantskantoor met een EBITDA van €100.000 zou met een multiple van 4.8 een geschatte waarde hebben van €480.000.

Stappen voor de verkoop

Het verkopen van je eigen accountantskantoor verschilt aanzienlijk van het begeleiden van klanten bij aan- en verkopen. De emotionele betrokkenheid is groter omdat het om je eigen bedrijf gaat, waar je jaren hard voor hebt gewerkt. Bovendien is geheimhouding en vertrouwelijkheid in de beginfase belangrijk om onrust bij personeel en klanten te voorkomen.

Een andere belangrijke vraag is of je voldoende ervaring hebt om het maximale uit de verkoop te halen. Kun je een reële waardering maken van je kantoor? En ben je in staat om het onderhandelingsspel met ervaren kopers of hun adviseurs goed te spelen? Dit zijn enkele van de overwegingen die je moet maken voordat je aan de verkoop begint.

Hieronder volgen de stappen die je daarna moet doorlopen om de verkoop van je accountantskantoor succesvol te laten verlopen.

Stap 1 - Voorbereiding

Een grondige voorbereiding is essentieel. Verzamel alle relevante financiële documenten, zoals jaarrekeningen en contracten. Ook optimaliseer je bedrijfsprocessen en technologie om je kantoor aantrekkelijker te maken voor kopers, zoals het doorvoeren van verdere automatisering om de efficiëntie te vergroten. Het is belangrijk dat je voor deze fase de tijd neemt, omdat veel van de volgende stappen een goede voorbereiding vereisen.

Stap 2 - Zet het kantoor te koop

Creëer een gedetailleerd verkoopmemorandum dat de sterke punten en financiële gezondheid van je kantoor benadrukt. Het is een strategische keuze om de verkoop al dan niet anoniem in gang te zetten. Door in de eerste fase anoniem te blijven voorkom je onrust onder medewerkers en klanten, waardoor dit zeker het overwegen waard is. Geïnteresseerde kopers kunnen dan alleen na ondertekening van een geheimhoudingsverklaring meer informatie krijgen.

Stap 3 - Promotie van jouw accountantskantoor

Verhoog de zichtbaarheid van je kantoor door te adverteren op gespecialiseerde verkoopplatforms. Dat kan ook in het geval van een anonieme verkoop. Ook kan je potentiële kopers waarvan je weet dat ze potentieel interesse hebben natuurlijk rechtstreeks benaderen.

Stap 4 - Onderhandelingen

Wanneer geïnteresseerde kopers zich melden, kan er een bod volgen. Wanneer je een bod hebt ontvangen, begint de onderhandelingsfase. Tijdens deze fase kan een intensieve onderhandeling volgen, waarin zowel de koper als verkoper er het maximale uit proberen te halen. Door een gedegen voorbereiding weet je wat jouw kantoor onderscheidend maakt en wat het waard is, waardoor je sterker aan de onderhandelingstafel zit.

Stap 5 - Overdracht

In deze laatste fase volgt de financiële en juridische afronding van de verkoop. Een belangrijk deel van de overdracht ben jij, als eigenaar van het accountantskantoor, zelf. Blijf je aan, om zo de koper te verzekeren van een soepel start, of zwaai je direct af? Ook hierover worden afspraken met de koper gemaakt.

Ons OvernameAdvies

Wanneer je op zoek bent naar een koper voor je accountantskantoor, dan spelen er allerlei vragen op. Het verkopen van je zorgvuldig opgebouwde kantoor is een stap die je vaak maar één keer in je leven zet. Het proces van de verkoop kan uitdagend zijn, maar de marktomstandigheden zijn gunstig. Met een gestructureerde en goed voorbereide aanpak kun je tot een lucratief resultaat komen. OvernameAdvies biedt uitgebreide begeleiding gedurende het hele verkoopproces, van de eerste voorbereidingen tot de uiteindelijke overdracht. Met een uitgebreide ervaring in het verkopen van accountantskantoren geeft ons team van deskundigen advies op maat. Daarmee zorgen we voor een soepele en succesvolle verkoop.

Neem contact op met OvernameAdvies om te ontdekken hoe wij je kunnen ondersteunen bij elke stap naar een succesvolle verkoop van jouw accountantskantoor.

 
Weten waar je zelf staat?     Doe de intake