Een horecabedrijf verkopen

Wanneer je als horeca ondernemer besluit om het bedrijf te verkopen zijn er een aantal stappen te nemen die elke ondernemer bij de verkoop van het bedrijf zal nemen. Maar er zijn ook aspecten die meer specifiek voor de horeca van toepassing zijn. Denk bijvoorbeeld aan het bepalen van de waarde, het vinden van mogelijke kopers en het personeel in de onderneming. Dit zijn stuk voor stuk belangrijke onderdelen van de verkoop van een horecabedrijf die weer net wat anders gaan dan bij andere type bedrijven.

Ook belangrijk is de afweging of een volledige verkoop de beste oplossing is. Ook verhuur van de exploitatie is immers een mogelijkheid. We zetten de belangrijkste tips en afwegingen voor de verkoop van een horecabedrijf op een rij.

Verkoop of verhuur van exploitatie

Als de wens is om afscheid van het horecabedrijf te nemen, dan is een verkoop van de exploitatie het meest voor de hand liggend. Bij de verkoop van de exploitatie wordt het hele horecabedrijf verkocht, inclusief de gehele horeca inventaris, klantenkring en goodwill.

In sommige gevallen kan de exploitatie ook verhuurd worden. Hierbij blijf je als ondernemer eigenaar van de inventaris, maar verhuur je de exploitatie aan anderen. Zij runnen het horecabedrijf dan in de praktijk. Dit kan een oplossing zijn wanneer de definitieve verkoop moeilijk blijkt, of wanneer de wens is om op latere termijn wel meer met het horecabedrijf aan de slag te gaan.

Tot slot is ook huurkoop van de horeca inventaris een oplossing waar in sommige gevallen voor wordt gekozen. Hierbij wordt de inventaris direct in gebruik genomen, maar gaat het eigendomsrecht pas over op de koper nadat de laatste betaling is gedaan. Vergelijk het met het kopen van consumentenproducten op afbetaling.

Zorgen voor overzicht

Besluit je de exploitatie van het horecabedrijf in zijn geheel te verkopen? Zorg dan dat je overzicht creëert. In de eerste plaats moet de boekhouding op orde zijn, maar ook cijfers die de prestaties van de horecagelegenheid in kaart brengen zijn belangrijk. Hoe heeft de omzet er de afgelopen jaren uitgezien, het personeelsbestand, wat was de capaciteit, hoe werd er geboekt (direct of via andere partijen bijvoorbeeld)?

Is er een vaste klantenkring en zo ja, hoe groot is die? Zijn er bepaalde vergunningen afgegeven voor de horecaonderneming die relevant zijn? Hoe ziet het huurcontract van het vastgoed eruit? Al deze zaken en andere zaken die kunnen helpen om een beeld te vormen van de prestaties- en de potentie van de onderneming moeten zo goed mogelijk inzichtelijk worden gemaakt.

Hoe bepaal je de waarde van een horecabedrijf?

< Bij het bepalen van de waarde van een horecabedrijf wordt natuurlijk naar de inventaris gekeken. Die is vrij tastbaar en eenvoudig vast te stellen door aan de hand van de aanschafwaarde minus de afschrijvingen de restwaarde te bepalen. Lastiger is het om de goodwill in waarde uit te drukken. De goodwill vertegenwoordigt de minder zichtbare waarde van het bedrijf zoals de naam in de omgeving en de vaste terugkerende klantenkring. Een definitieve waardebepaling gebeurt aan de hand van een uitgebreid onderzoek, maar er zijn voor de horeca twee vuistregels die aangehouden kunnen worden voor een grove indicatie:

  1. Vier tot vijf keer de nettowinst van het horecabedrijf
  2. Of jaaromzet = verkoopwaarde, met een marge van 0,8 of 1,2 keer de jaaromzet

Hoe wordt een horecabedrijf verkocht?

Als de basisvoorwaarden op orde zijn en de gewenste vraagprijs van het horecabedrijf helder is kan het verkoopproces beginnen. Je kan daarbij kiezen voor een uitbesteding aan een horecamakelaar, die het hele proces uit handen neemt. Maar je kan er ook voor kiezen om het hele proces- of een deel daarvan zelf te doen. Wanneer je daarvoor kiest bespaar je flink op de kosten van de verkoop en je houdt gedurende het hele proces de regie in handen. Als horeca ondernemer word je door OvernameAdvies gedurende het hele verkoopproces bijgestaan met een kennisbank, ondersteunende apps en een slimme chatbot die te allen tijde ondersteuning biedt.

OvernameAdvies heeft uitgebreide ervaring met de verkoop van horecabedrijven, waardoor er op dit vlak veel expertise is opgebouwd. Daardoor kun je, wanneer je zelf een deel van de verkoop van je horeca onderneming uitvoert, zelf de regie houden en toch maximale ondersteuning met gerichte expertise krijgen. Dat kan op afstand, maar de verkoop experts van OvernameAdvies kunnen ook naar je toe komen: of je er nu voor kiest om de verkoop geheel- of gedeeltelijk zelf te doen.

De verkoop vindt plaats in vijf verschillende fases:

  • De voorbereiding: het horecabedrijf klaar maken voor de verkoop
  • Het horecabedrijf te koop zetten: een verkoopmemorandum opstellen en de prijs bepalen
  • Promoten: potentiële kopers worden benaderd en er worden eventueel advertenties op bedrijfsovername platforms geplaatst
  • Onderhandelen: het tekenen van een intentieverklaring (Letter of Intent) en de due diligence (boekenonderzoek)
  • De overdracht: de details uitgewerkt in een overdrachtsdocument en de overdracht van het horecabedrijf zelf

Gedurende elke fase wordt je door OvernameAdvies op maat ondersteund, met de kennis die op dat moment het meest van toepassing is. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op met de experts van OvernameAdvies voor een vrijblijvende kennismaking.

 
Weten waar je zelf staat?     Doe de intake