E-fulfilment: het verschil tussen slagen of falen van e-commerce bedrijven

Je e-commerce bedrijf biedt misschien de beste producten ter wereld aan, maar als je ze niet op tijd en keurig tot bij de consument krijgt, stelt dat allemaal niks voor. Hoewel je als beginnende webshopeigenaar een beetje een manusje-van-alles bent, breekt er vroeg of laat een ogenblik aan dat het gewoon onbegonnen werk is om zelf alle pakjes te verzenden. Het succes van je webwinkel staat of valt dan met een efficiënt E-fulfilment.

Wat is E-fulfilment en wanneer kiezen voor uitbesteding? Wat zijn de voordelen van een fulfilment center en waar moet je op letten bij de keuze van een logistieke partner? Dat en meer ontdek je in dit artikel.

Wat is E-fulfilment?

E-fulfilment is het complete logistieke proces bij een internetaankoop, van het verwerken van bestellingen, opslag van je artikelen, de verzending van pakketjes, aanvullen van de voorraad en alles daartussen, tot zelfs het controleren en afhandelen van retourzendingen.

Alles wat van ver of dichtbij te maken heeft met de logistieke afhandeling van een internetbestelling valt onder de term E-fulfilment. Het is met andere woorden het fysieke, en soms heel arbeidsintensieve, aspect van jouw digitale winkel.

In het begin doe je dit allemaal zelf. Maar naarmate je e-commerce bedrijf groter wordt, is het feitelijk onmogelijk om zelf alle pakjes in te pakken, klaar te maken voor verzending, te frankeren en naar het postkantoor te brengen. Dan kan je twee dingen doen: ofwel investeer je in extra magazijnruimte en personeel, ofwel kies je voor uitbesteding aan een fulfilment center.

Als je uitsluitend verkoopt via verkoopkanalen als Bol.com of Amazon kan je tegen een iets hogere commissie ook kiezen voor fulfilment door Amazon of bol.com.

Voordelen uitbesteding E-fulfilment

Alsmaar meer e-commerce bedrijven opteren ervoor om hun logistiek uit te besteden aan een fulfilment center. De voornaamste voordelen van een uitbesteed E-fulfilment op een rijtje:

  • Je webwinkel is een goed geoliede machine die altijd doorloopt, zelfs al ben je niet fysiek aanwezig.
  • Je stock ligt veilig opgeslagen, zonder dat je zelf moet investeren in dure opslagruimtes of personeel, met de daarbij horende, forse sociale en fiscale lasten.
  • Artikelen kunnen tot ’s avonds laat, doorgaans tot 22 of 23 uur, nog verzonden worden, zodat je die belofte van ‘vandaag besteld, morgen in huis’ ook echt kunt waarmaken.
  • Doordat je kunt terugvallen op een professionele logistieke partner kan je makkelijk opschalen tijdens piekmomenten of grote drukte.
  • Via een fulfillment center heb je ook beter zicht op je voorraadbeheer, zodat je geen klanten moet teleurstellen omdat producten uit voorraad zijn.
  • En last but not least heb je eindelijk meer tijd voor andere belangrijke bedrijfsaspecten zoals marketing en het inkoopbeleid, waardoor je je e-commerce bedrijf pas echt kunt doen groeien!

Wanneer kiezen voor een fulfillment center en wanneer niet?

Het verschil tussen zelf fulfillment doen of uitbesteden is in de regel simpel. Zelf pakjes versturen is goed wanneer je net begint en uitbesteden doe je pas wanneer je al wat groter bent. Maar wat is het kantelpunt? Wanneer moet je je E-fulfillment uitbesteden? Dit zijn drie factoren die je moeten doen inzien dat het al of niet tijd is om een fulfillment partner in te schakelen.

Worstelen met levertijden
Wanneer je moeite hebt om je levertijden te halen, is het wellicht tijd om te kiezen voor uitbesteding aan een fulfillment center. Fulfillment centers hebben immers de expertise, het personeel en de ruimte om het hoofd te bieden aan een groot volume orders.

Kosten
Een ander belangrijk element zijn de kosten. Naarmate je omzet, voorraad en marketingkosten toenemen, stijgen ook je kosten voor opslag, verzenden en verpakkingsmaterialen. Fulfillment centra kunnen bogen op een bestaande infrastructuur en magazijnen om jouw pakjes op de goedkoopste en snelste manier aan je klanten te leveren.

Volume en type product
Alleen wanneer je veel artikelen met een groot volume en een minimale waarde of producten met een lage omloopsnelheid verkoopt, is het wellicht niet wenselijk om de overstap te wagen. Als e-commerce ondernemer moet je dus altijd een afweging maken tussen de baten en de kosten.

Afhankelijk van het type product dat je verkoopt, kan je in algemene termen stellen dat het pas interessant wordt om e-fulfillment uit te besteden vanaf 300 à 500 producten per maand.

Waar op letten bij de keuze van een fulfillment center

In de Benelux is het aanbod aan fulfillment centra enorm groot. Waar moet je op letten met zo’n ruime keuze? Met deze leidraad van aandachtspunten kies je het voor jouw online bedrijf beste fulfillment center.

Levertermijnen en cutoff tijden
Levering de volgende werkdag of uiterlijk binnen de twee dagen is zowat de norm bij verkopen op afstand. Snellere levertijden leiden tot een hogere conversieratio. Daarom is het belangrijk om te kijken naar de zogenaamde cutofftijden: tot hoe laat worden orders nog verwerkt door het fulfilment center?

Tarieven en vervoerders?
De tarieven hangen voornamelijk af van het aantal orders per maand of per jaar, de opslag, het gekozen koeriersbedrijf, het verpakkingsmateriaal en de verwerking van retourzendingen. Welke vervoerders gebruikt het fulfillment bedrijf en kan je indien nodig soepel overschakelen op een andere vervoerder met goedkopere tarieven? Andere logistieke firma’s hanteren dan weer een vaste prijs per pakketje, met alles inbegrepen en eventueel de mogelijkheid tot een volumekorting.

Europees/internationaal?
Wat zijn de mogelijkheden om internationaal uit te breiden? Werkt het fulfilment center samen met internationale vervoerders of kunnen zij bogen op een netwerk van logistieke partners om je producten in heel Europa of wereldwijd te verkopen?

Digitaal platform/portaal
De keuze voor een fulfillment center staat of valt dikwijls met de gebruiksvriendelijkheid van hun digitaal portaal om orders te beheren. Wat zijn de mogelijkheden van het online platform? Kan je bijvoorbeeld zelf postonderzoeken indienen bij een mislukte levering en is het eenvoudig om retourzendingen te verwerken? Kan je nog handmatig orders aanpassen? Zijn er inzichtelijke statistieken over voorraadbeheer en prognoses?

Het zijn slechts enkele vragen die je je moet stellen wanneer je een digitaal portaal van een fulfillment center gaat beoordelen. Vraag daarom altijd eerst om een testperiode van je account!

Klantenservice
Maar een gebruiksvriendelijk portaal kan niet alle problemen oplossen. Te pas en te onpas heb je voor sommige vragen of problemen toch persoonlijke feedback nodig. Hoe is de klantenservice van het fulfilment center georganiseerd en wat zijn de responstijden? Ga dus altijd na welk niveau van support deze bedrijven aanbieden en hoe andere klanten over hun service denken.

Extra services
Logistieke bedrijven proberen ook het verschil te maken met extraatjes. Denk aan een inpakservice voor feestelijke aangelegenheden, de mogelijkheid om een gepersonaliseerd kaartje mee te sturen, het aanbrengen van een eigen sticker, enzovoort. Welke extra services biedt het fulfillment center aan en wat zijn de tarieven hiervoor?

E-fulfilment en de verkoop van je e-commerce bedrijf

Heb je het gevoel dat jouw e-commerce bedrijf echt uit zijn voegen barst of is het gewoon tijd voor iets anders? Jouw online business is wellicht meer waard dan je durft te dromen. OvernameAdvies is de specialist op het gebied van bedrijfsovernames. Onze overname-experts begeleiden het hele overnameproces van a tot z: van de voorbereidende handelingen, het te koop aanbieden en de promotie, tot de eigenlijke onderhandelingen met potentiële overnemers tot het opstellen van een juridisch sluitende overnamedeal.

OvernameAdvies heeft er haar levenswerk van gemaakt om de voor jouw bedrijf hoogste prijs uit te brand te slepen aan de beste voorwaarden, en dat alles met een no cure no pay tarief!

Overweeg jij verkoop? of ben je zelf op zoek naar een verkoopaccount? Met ons kan altijd contact worden opgenomen via het intake formulier. Liever bellen? dit is mogelijk via +31(0)20-760 1999.

 
Weten waar je zelf staat?     Doe de intake