Zou Berlin Brands jouw bedrijf willen overnemen?

Of je nu smartwatches, steunen voor computerschermen, grappige sokken of vuurkorven verkoopt, iedere e-commerce ondernemer droomt ervan om internationaal door te breken. Tussen droom en werkelijkheid staan echter praktische bezwaren en vaak fiscale wetten in de weg. Wereldwijd je producten verkopen lijkt daarom een ver-van-mijn-bed-show. Maar dan heb je wellicht nog niet gehoord van de laatste trend in het e-commerce universum: ondernemerschap of consolidatie door overname.

Alsmaar meer investeerdersgroepen storten zich op het zogenaamde Thrasio-model door beloftevolle e-commerce bedrijven op te kopen en op te schalen naar globale merken. De Berlin Brands Group is binnen Europa het grootste voorbeeld van hoe succesvol deze formule kan zijn.

Wat is Berlin Brands, wat doen ze en wat kunnen ze voor mijn e-commerce bedrijf betekenen? En zijn er nog andere mogelijkheden om mijn webshop te verkopen?

Wat is Berlin Brands?

Met een assortiment van 3.700 producten, verkocht via honderd verschillende kanalen in 28 landen en een afzetmarkt van 1,5 miljard consumenten (dat lees je goed), is Berlin Brands Group wellicht een van de grootste D2C (Direct-to-Consumer)-spelers, die niet meteen een belletje doen rinkelen. Daar komt nu verandering in.

Berlin Brands Group is een kapitaalkrachtige organisatie die zich bezighoudt met het overnemen van snelgroeiende en populaire webshops, om hun producten en merken vervolgens op grote schaal te gaan verspreiden via hun eigen verkoopkanalen.

Dankzij hun 900 werknemers en eigen distributiecentra in Europa, Azië en de Verenigde Staten beschikken ze over de nodige expertise, logistiek en mogelijkheden om kleinere webshops op te schalen tot mondiale proporties.

Ze zijn in essentie een growth/schaal partij die kleine en middelgrote webshops onderbrengen in hun gevarieerde portefeuille van populaire huismerken.

Grote troeven van Berlin Brands

Maar waarom zou je als eigenaar van een bloeiend e-commerce bedrijf uitgerekend voor Berlin Brands moeten kiezen? Ze gebruiken naar eigen zeggen de volle kracht van hun platform om jouw webshop of merk tot ongeziene hoogtes te stuwen. Als relatief kleine speler kan je dan meeliften op deze in het oog springende voordelen:

  • Meer dan 70 eigen marketingexperts die omnichannel marketing campagnes voeren via Google Ads, social media, televisie en de gedrukte media.
  • Meer dan 100 wereldwijde promotiekanalen (eigen webshops, marktplaatsen, prijsvergelijkingssites en zoekmachines).
  • En last but not least: toegang tot meer dan 3 miljoen maandelijkse bezoekers van hun webwinkels en 5.000 dagelijkse gebruikers van hun verkoopapps.

Met deze troeven is Berlin Brands Group in essentie een geoliede machine voor schaalvergroting om jouw merk of producten internationaal aan de man te brengen. En dat betekent voor jou de winstmaximalisatie en waardecreatie waar je voorheen alleen maar van kon dromen. De investeringsgroep heeft dus de macht – en vooral het geld – in handen om de deuren naar exotische markten te openen.

Wat zijn de vereisten voor schaalvergroting via Berlin Brands?

Berlin Brands is vooral geïnteresseerd in Amazon FBA en Bol.com verkoopaccounts die al een omzet draaien van 1 tot 100 miljoen euro. Hun focus ligt op de verkoop van producten binnen de niches huis en thuis, elektronica, sport en muziek.

Daarnaast is het belangrijk dat je e-commerce een eigen merk verkoopt. Je hoeft dus niet noodzakelijk zelf producten te produceren, maar je merk moet wel al een zekere reputatie hebben opgebouwd in een lokale markt.

Toch zijn er ook kansen voor kleinere online handelaren, zolang je maar een voortreffelijk product aanbiedt dat al een zekere bekendheid geniet.

Waarom je e-commerce bedrijf verkopen aan Berlin Brands?

Het runnen van een webshop van een zekere omvang is geen kinderspel. Nog minder wanneer je ook in andere landen begint te verkopen. Het is als eenmansonderneming onmogelijk om alle aspecten van de internationale verkoop te beheersen. Daarbij komt nog dat de concurrentie van de grote jongens alsmaar moordender wordt.

Volgens de overlevering kon David dan wel Goliath verslaan, maar op het gebied van e-commerce is het toch andere koek. En dan hebben we het nog niet gehad over de grote (financiële) risico’s en de slapeloze nachten. Onder het motto ‘If you can't beat them, join them’ is het misschien een wijze beslissing om te cashen en eindelijk de vruchten te plukken van al dat harde werk.

OvernameAdvies regelt de verkoop van jouw e-commerce business

Wanneer je in zee gaat met een grote partij is het natuurlijk belangrijk dat je je professioneel laat omringen om het hele overnameproces in goede banen te leiden. In Nederland is er OvernameAdvies, dé specialist in het verkopen van e-commerce bedrijven en webshops.

Jouw merk of webshop is overigens meer waard dan je denkt. Echter, de waardering van een e-commerce bedrijf is beter iets wat je overlaat aan experts. Growth/schaal partijen zullen je ongetwijfeld een riant aanbod doen, maar dat is niet noodzakelijk het voor jou beste bod. Bij het bepalen van de overnameprijs mag en moet je ook rekening houden met wat jouw merk in de toekomst voor hen nog gaat opbrengen.

Daarbij zijn er verschillende formules mogelijk: een hogere, eenmalige overnameprijs, een combinatie van een vaste prijs en commissies op de toekomstige winst of een formule waarbij je zelf eigenaar blijft van je merk. Andere mogelijkheden voor de verkoop van jouw online bedrijf Komt jouw online bedrijf nog niet meteen in aanmerking voor een verkoop aan een growth/schaalpartij als Berlin Brands? Geen reden tot wanhoop, ook binnen Nederland zijn er genoeg mogelijkheden om jouw e-commerce onderneming te verkopen.

OvernameAdvies regelt de verkoop van jouw bedrijf van a tot z. Van de voorbereiding, het effectief te koop aanbieden en de promotie, tot de onderhandelingen en het ondertekenen van het contract, onze overname-experts maken er een erezaak van om jouw e-commerce business te verkopen voor de hoogste prijs en beste voorwaarden!

Overweeg jij verkoop? of ben je zelf op zoek naar een verkoopaccount? Met ons kan altijd contact worden opgenomen via het intake formulier. Liever bellen? dit is mogelijk via +31(0)20-760 1999.

 
Weten waar je zelf staat?     Doe de intake