Zelf je autobedrijf verkopen? Dat kan!
Jarenlang heb je met veel plezier je eigen autobedrijf geleid. Als ondernemer heb je vast hoogte- en dieptepunten meegemaakt, maar nu is het moment gekomen om het stokje aan een ander door te geven. Misschien omdat je met pensioen gaat, misschien omdat je meer tijd aan je gezin of je hobby wilt besteden. Wat de reden ook is, je wilt de stap gaan maken. Maar wat nu?
Waarom je autobedrijf verkopen?
Je hebt er een goede reden voor. De tijd is gekomen om jouw autobedrijf te verkopen. Dat kan om veel verschillende redenen zijn. Vaak is een aankomend pensioen een reden voor verkoop, maar het kan ook zijn dat je toe bent aan wat anders.
Het is hoe dan ook goed mogelijk om je autobedrijf te verkopen. Auto’s worden kwalitatief steeds beter, consumenten kopen hun auto steeds vaker online en er is een groeiend tekort aan gekwalificeerd personeel. Dat zorgt er voor dat er best wat consolidaties in de markt plaatsvinden.
Niet alleen om omzet te vergroten, of om een betere marktpositie te verkrijgen, maar ook om het personeel over te kunnen nemen. De kans is dan ook groot dat er potentiële kopers voor je autobedrijf te vinden zijn. Daarvoor moeten wel een aantal stappen genomen worden.
Je kan je autobedrijf zelf verkopen
Als je dacht dat er voor de verkoop van je autobedrijf altijd een professionele adviseur nodig is die je bij de hand neemt van begin tot eind, heb je het mis. Je kan je autobedrijf heel goed zelf verkopen. Overnameadvies.nl is er voor eigenaren van autobedrijven die hun bedrijf zelf willen verkopen. Heel veel onderdelen van het verkoopproces kun je het best zelf regelen. Jij kent jouw autobedrijf immers het best.
Overnameadvies.nl stelt je hiertoe in staat door het aanbieden van een aantal praktische apps die bij elke fase van de verkoop jou helpen om hier zo goed mogelijk doorheen te komen. Deze apps zijn geschikt om in principe alle soorten autobedrijven te verkopen of dit nu een garage, auto importeur, of dealer of specialist in auto onderdelen voor car tuning en/of styling is bijvoorbeeld. Ook andere motorvoertuigen en tweewieler bedrijven kunnen gebruik maken van deze apps om op succesvolle wijze het bedrijf te verkopen.
Mocht je ergens gaandeweg vast komen te zitten of om in auto termen te blijven ‘langs de kant met pech staan’ dan kun je altijd nog overwegen om gerichte persoonlijke ondersteuning aan te vragen aan de gekwalificeerde adviseurs die aangesloten zijn bij ons platform. Bijv. bij ingewikkelde juridische en legale vraagstukken of de waardebepaling is specialistische kennis en decennialange praktijkervaring nooit mis. Uiteraard is hier een prijskaartje aan verbonden, maar net zoals met autopech kun je soms niet om de ANWB wegenwacht pechhulp heen en is het toch fijn als je hier tegen tegen een redelijk tarief op kunt terugvallen wanneer je het nodig hebt. Omdat je specifiek hulp verzoekt voor een enkel thema, zal het tarief hiervoor alleszins meevallen t.o.v. het gehele overname proces uitbesteden.
Je verkoopt je autobedrijf zelf, maar je staat er niet alleen voor
Als je jouw autobedrijf wilt verkopen en je zoekt naar een adviseur, dan zul je er genoeg vinden. Veel adviesbureaus voor bedrijfsverkoop zijn echter gericht op grote bedrijven, simpelweg omdat de verkoop van grotere bedrijven financieel aantrekkelijk is. Wanneer jij jouw autobedrijf verkoopt is die misschien net te klein voor zo’n adviesbureau, of de kosten zijn dusdanig dat het niet loont. Dat terwijl je prima zelf je autobedrijf kunt verkopen. En dat je dat zelf doet, betekent nog niet dat je er alleen voor staat.
De verkoop van je autobedrijf voorbereiden
Liefst verkoop je jouw autobedrijf niet in een paar maanden. Het kan als het echt nodig is, maar beter is het om een aantal jaar - tot zelfs 3 jaar - de tijd te nemen voor een verkoop. In deze periode zorg je dat jouw autobedrijf onafhankelijk is van jou als eigenaar, zodat het straks zonder problemen door kan gaan naar een andere koper. Ook wil je dat de resultaten zo aantrekkelijk mogelijk zijn. Je begint met het opstellen van een verkoopmemorandum. Die kun je zien als een soort verkoopbrochure voor de verkoop van jouw autobedrijf.
Waarde bepalen van een autobedrijf
Je hebt met veel hart voor de zaak gewerkt aan je autobedrijf. Het is daarmee een beetje jouw kindje. Maar hoe stel je nou een realistische waarde vast waarmee je geen flater begaat bij het aanbieden van jouw bedrijf bij potentiële kopers?
Net zoals met ieder ander bedrijf is het een pre als het bedrijf ook zonder jouw vinger in de pap naar wens functioneert.
Waar met name behoefte aan is in de auto branche, gezien het nijpende en oplopende tekort, is deskundig personeel. Bekwaam personeel voor een autogarage vinden is wel wat lastiger in de huidige arbeidsmarkt dan bijv. een medewerker voor een bakkerij. Omdat dit een specialistische, technische kennis vereist van auto’s. Helemaal nu auto’s steeds complexer worden i.v.m. elektrische rijden en automatische systemen. Geschikte medewerkers voor een autobedrijf vindt je doorgaans dus niet zo 1-2-3. En zelf opleiden kan jaren duren. Om die reden vinden veel overnames plaats in de automarkt met als een van de voornaamste doelen het inlijven van talent. Indien jij toppers aan te bieden hebt in je organisatie, vaklieden met verregaande kennis en passie voor auto’s, dan kun je hier zonder meer een premium voor vragen.
Autobedrijven die kunnen inspelen op de vergrote vraag naar duurzame lees elektrische voertuigen zullen gewilder zijn dan autobedrijven die louter benzine voertuigen aanbieden. Indien je een garage bezit of alleen onderdelen aanbiedt dan is het van toegevoegde waarde indien je ook reparaties kunt uitvoeren en onderdelen kunt leveren voor elektrische bolides. Kopers willen een autobedrijf overnemen die voorbereid is op de toekomst.
De locatie en pand: wat gunstig is verschilt per type autobedrijf. Typische garages bevinden zich doorgaans niet in het centrum van de stad. Vaker op een bedrijventerrein net buiten de bebouwde kom. Voor dealers van nieuwe auto’s wordt over het algemeen wel een enigszins meer ‘zichtbare’ locatie verwacht en liefst in een fraai gebouw. Voor occasion’s handelaren is de locatie van minder belang. De consument is bereid verder te rijden en de koopervaring is minder belangrijk.
Nuttig voor de partij die overneemt is dat je reeds en nog steeds ten tijde van de verkoop bezit over een Erkenning Bedrijfsvoorraad van de RDW. Dit heeft als voordeel dat voertuigen in de voorraad, zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, en APK-plicht. En verder, voertuigen in de voorraad dienen verzekerd te zijn (Registratie Dekking Bedrijfsvoorraad (RDB). De handelaarskentekenregeling, tevens te verkrijgen via de RDW, is handig wanneer men zo nu en dan voertuigen uit de voorraad die nog geen kenteken kennen dient te vervoeren. Ten slotte, een BPM vergunning, stelt je in staat om achteraf per maand of kwartaal BPM te betalen wanneer je geregeld nieuwe kentekens aanvraagt. De aanwezigheid en validiteit van dit soort erkenningen zorgt ervoor dat alles op rolletjes blijft lopen en de koper een vliegende start kan maken.
Je autobedrijf te koop zetten
Wanneer je er klaar voor bent komt je autobedrijf vervolgens te koop te staan. Je kan zelf bepalen op welke platforms dat allemaal gebeurt. Het handige is dat je via één overnameadvies.nl account al je advertenties kan beheren. Die advertenties komen op gespecialiseerde platforms. Dat gebeurt natuurlijk anoniem, zodat alleen potentiële kopers die een geheimhoudingsverklaring hebben getekend te zien krijgen wat de naam en andere eigenschappen van je autobedrijf zijn.
Vestig de aandacht op je autobedrijf
Via de platforms zal een aanwas aan potentiële kopers ontstaan. Maar je hebt zelf misschien ook al een aantal mogelijke kopers in gedachten. Via één van de apps van Overnameadvies.nl, de invites tool, kun je aangeven wie die potentiële kopers volgens jou zijn. Zij worden vervolgens anoniem benaderd, tot ze een geheimhoudingsverklaring tekenen.
Onderhandelen
Na een aantal gesprekken met verschillende kopers ben je klaar om de eerste biedingen voor overname van je autobedrijf te ontvangen. En na de eerste biedingen begint het onderhandelen. Als je er samen uitkomt, kan je een intentieverklaring tekenen. Hierna volgt het boekenonderzoek van de koper.
Je autobedrijf overdragen
Tot slot volgt een bijzonder moment. Na al die jaren is het moment gekomen om jouw autobedrijf voor een goede prijs van de hand te doen aan de koper. Een belangrijk onderdeel van de verkoop is het overdrachtsdocument, waar je alles wat voor de koper belangrijk is vastlegt.
OvernameAdvies: door onze navigatie kom je altijd op je bestemming aan
Het verkopen van je autobedrijf is niet niks. En hoewel je het met onze apps écht zelf kan, staan we gedurende het hele proces voor je klaar. Mocht je ergens gaandeweg toch tot stilstand worden gebracht door technisch falen of een aanvaring met legale of fiscale instanties dan kun je altijd een beroep doen op onze gecertificeerde overnameadviseurs.