We The Brands: geweldige manier om je e-commerce bedrijf te verkopen?
Toen je met je e-commerce bedrijf of webwinkel begon, was je natuurlijk laaiend enthousiast en supergemotiveerd. Maar na verloop van tijd, en naarmate je online winkel groeit, wordt het alsmaar moeilijker om de boel draaiende te houden. Je hebt constant vers kapitaal nodig om het hoofd te bieden aan de groei van je online handeltje en wellicht moet je ook meer personeel aanwerven. Dat brengt risico’s en financiële kopzorgen met zich mee. Waarom dan niet het ijzer smeden als het heet is en je online bedrijf verkopen?
Goed nieuws! Er raast momenteel een ware goudkoorts door het e-commerce landschap. Grote spelers, gesteund door nog grotere investeerders, staan namelijk in de rij om jouw succesvolle e-commerce te kopen. Klinkt te mooi om waar te zijn? Dan heb je nog niet gehoord van de nieuwste trend: ondernemerschap door overname.
Maak kennis met We The Brands, voorheen bekend als Amazing Brands of de Amazing Brands Group. Deze organisatie heeft als missie het opkopen en doen groeien van bestaande e-commerce merken zoals het jouwe.
Wat is We The Brands (voorheen Amazing Brands)?
We The Brands, vroeger Amazing Brands Group, is een in Duitsland gevestigd bedrijf en behoort tot het toenemend kransje van zogenaamde Amazon aggregators. De onderneming houdt zich uitsluitend bezig met het overnemen van succesvolle e-commerce merken om ze onder te brengen in één portfolio en verder op te schalen.
Doordat ze over onuitputtelijke financiële middelen en een uitgebreid marketing- en logistiek netwerk beschikken, kunnen ze lokale merken wereldfaam geven. Het bedrijf zelf wordt geleid door experts in distributie, financiën en e-commerce, met daarachter private investeerders en investeringsbanken.
Het is de roeping van We The Brands om voornamelijk Amazon merken op te kopen en te optimaliseren. Vaak door globalisering en het afzetten van de producten in nieuwe markten. Daardoor krijgen online ondernemers als jij de kans om hun harde inspanningen te verzilveren.
Consolidatie door overname eenvoudig uitgelegd
Wellicht schept een voorbeeld duidelijkheid. Laten we uitgaan van drie verschillende online bedrijven: eentje verkoopt kampeergerei, de andere tenten en nog een andere slaapzakken. Los van elkaar doen ze het best goed. De omzet is hoog, de winstmarge is behoorlijk en de reviews zijn voortreffelijk. Omdat ze met elkaar gerelateerd zijn, zal een growth partij zoals We The Brands nog meer winst kunnen maken door ze samen op een grote schaal te verkopen.
Het concept is overgewaaid vanuit Amerika en werd voor het eerst met enorm succes toegepast door het bedrijf Thrasio. Daarom spreekt men ook weleens van het Thrasio-concept.
Met andere woorden: het is een echte verkopersmarkt. Als je een populair online bedrijf hebt, is het wellicht nu het geknipte ogenblik om te verkopen. Maar deze schaalpartijen zijn niet geïnteresseerd in eender welke webshop.
Welke online bedrijven komen in aanmerking?
Bepaalde eigenschappen maken het ene online bedrijf aantrekkelijker dan het andere voor deze groeipartijen. Om bij We The Brands een zo hoog mogelijke prijs uit de brand te slepen, is het dus belangrijk om te weten waarnaar ze op zoek zijn.
Fulfilment by Amazon
We The Brands focust op handelaren die werken met Fulfilment by Amazon (FBA) maar ook Bol.com verkoopaccounts hebben hun interesse. De reden daarvoor is dat ze dan zelf geen gedoe hebben met het verpakken, verzenden en retourneren van producten. Bovendien komen deze artikelen sneller in aanmerking voor de Prime status, waarbij je echt leverancier van Amazon wordt en geen gewone verkoper.
Geregistreerde merken
Hoewel We The Brands tot doel heeft om merken te ‘bouwen’ zijn ze toch vooral op zoek naar reeds bestaande merken om verder te kneden. Dat betekent dat je als online handelaar zelf een geregistreerd merk of Amazon merk moet verkopen. En wanneer je ook nog eens een trouw klantenbestand hebt, legt dat natuurlijk nog meer gewicht in de schaal!
Tijdloze vraag
Om te snappen wat bedrijven als We The Brands doen, moet je begrijpen wat ze precies willen. Growth partijen willen natuurlijk geen producten die eendagsvliegen zijn. Wat ze wél willen zijn producten die levensvatbaar zijn op lange termijn. Lees: oerdegelijke producten waar nog jarenlang gegarandeerd vraag naar is.
Winstgevendheid
Maar uiteindelijk gaat het toch om de knikkers. Om de interesse te wekken van We The Brands moet je toch minstens een netto jaaromzet draaien van 200 ton. Daarnaast kijken ze ook naar je winstmarges, waarbij je moet denken in de orde van minstens 10 à 15%. Moeilijkheden met de cijfertjes? OvernameAdvies, de Nederlandse overnamespecialist, schiet je graag te hulp!
Overname e-commerce bedrijf uitbesteden aan OvernameAdvies
Kwalificeert jouw bedrijf voor de overname door zo’n vermogende groeipartij? Dan is het zaak om de voor jou beste partner te zoeken. Met hoe meer growth partijen je praat hoe beter. Maar het is niet omdat ze op een grote zak geld zitten, dat ze ook voor jouw e-commerce de beste koper zijn. OvernameAdvies heeft jarenlang ervaring in de overname van online bedrijven. Onze overnamespecialisten helpen je dan ook graag om kandidaat-overnemers te selecteren en met verschillende partijen te onderhandelen, om dan uiteindelijk de beste deal te kunnen beklinken.
Ook als je misschien een kleine VOF e-commerce hebt, zijn er mogelijkheden te over om je online bedrijf te verkopen. Advies à la carte of het volledig uitbesteden van de overname, voor OvernameAdvies telt alleen de beste prijs aan de voor jou beste voorwaarden.
Van de voorbereidingen tot de juridische en fiscale puntjes op de i, OvernameAdvies verzorgt de verkoop van jouw e-commerce bedrijf van a tot z.
Overweeg jij verkoop? of ben je zelf op zoek naar een verkoopaccount? Met ons kan altijd contact worden opgenomen via het intake formulier. Liever bellen? Dit is mogelijk via +31(0)20-760 1999.